Hej,
Jag har noll koll på hur det fungerar med jämkning av förlust(och investeringar överhuvudtaget), då mitt sparande i huvuddel bestått av att amortera i bostaden som nu är såld har jag fått “en del” över. Har valt att börja spara i värdepapper då jag fått fördelaktiga bolån ifall jag sparar en viss summa (läs nordnet/avanza).
Till saken hör att jag haft både reavinst ifrån bostaden och ifrån mitt egna aktiebolag så har jag valt att spara i aktiedepå och inte ISK. Är det fel tänkt? Förlusterna kommer aldrig överstiga utdelningen jag tar ifrån bolaget. Så om jag gör förlust så får jag ju tillbaka en del när jag säljer dem. Vet om att jag inte kan jämka mot hela beloppet ifrån reavinsten mot bostadsförsäljningen men borde jag inte kunna göra det mot vinsten jag fått ifrån utdelningen i mitt bolag?
Min tro är nämligen att marknaden kan vara på väg ner så de närmaste 2-3 åren tänker jag ha det mesta i fonder i en aktiedepå, varpå jag flyttar över till ISK när börsen går ner. Observera att pengarna är vikta för sparande i minst 10 år. Men tänker mig vart börsen går ner så säljer jag av det jag har i depån och sätter i ISK:n. Om börsen inte går ner så sätter jag nysparade pengar i ISK:n. Bra eller dålig strategi? Varför jag frågar är att alla jag pratar med eller det jag läser säger ISK!!! Utan att reflektera över ens situation, jag förstår så klart att på sikt är ISK:n säkerligen bättre men för mig borde alternativet erbjuda en extra backup vid nedgång.
Mvh David
ps tack för en bra sida!