Tveskam till ISK

Hej

Jag börjar bli ganska tveksam för att använda mig av ett ISK konto. Det är nu andra året jag kommer få betala vinstskatt fast att jag har gjort orealiserade förluster. Först 2018 och nu 2020.

Hade man haft sin globalfond på ett depåkonto hade man kunnat realisera förlusten idag på -30% och återinvestera pengarna i en likvärdig globalfond direkt nästa dag. Tex från LF global till Avanza global eller tvärt om.

på så sätt minskar man sin inkomstskatt nästkommande år.

I årets deklaration fick jag en ordentlig skattesmäll som måste betalas. Inte så kul nu när man redan är 100tals tusen back…???

Du investerar väl för att du förväntar dig att gå med vinst på längre sikt?

Ifall du hade kört på din nya metod så hade du realiserat en förlust idag, men när du i framtiden äntligen lyckas gå med vinst så är då vinsten större än vad den hade varit om du inte hade realiserat förlusten. Då får du betala mer vinstskatt när du säljer. På det sättet jämnar det ut sig och du har egentligen bara skjutit skatten på framtiden. Enda sätter som ditt upplägg skulle kunna göra nytta, som jag ser det, är om du tror att politikerna kommer sänka kapitalskatten i framtiden (det tror inte jag, snarare tvärtom).

ISK är det rätta valet så länge du tror att dina investeringar i snitt ska ge mer än statslåneräntan plus en procentenhet (ca 1,5 % just nu). Sedan kommer aktiefonder inte att ge det varje år eftersom de svänger både uppåt och nedåt, men på lång sikt hoppaa du väl ändå göra vinster som är bättre än 1,5%? Chilla lite.

Nu vill ju staten dessutom att företagen skall slopa all utdelning. Detta gör ju ISK till ett ännu sämre alternativ för oss sparare detta året. Men skatt vill de ändå ha.

Skaffa ett KF (kapitalförsäkring) avanza har