Behöver hjälp med att göra om göra rätt

Ligger typ 60-70% minus på aktier och hoppas att de en dag går tillbaka till plus minus noll. Har hoppats i flera år på en återhämtning utan resultat. Har svårt att sälja med så stora förluster då de rör sig om större belopp. Har nu fundering på att trots allt sälja och investera om de sparmedel som jag har i en fondrobot. Behöver hjälp mentalt för att göra om göra rätt. Tacksam för fin hjälp. Hårt arbetande som mår dåligt av mina förluster.

3 gillningar

Det gör du rätt i. Titta inte på förlusten utan titta på summan du faktiskt har och räkna hellre på vad den troligtvis blir om t ex ett år, fem år och tio år i en fondrobot. Man lär sig av misstag och det kan stärka beslutet att nu göra rätt och inte se tillbaka.

Lycka till och fortsätt spara så vänder det ännu snabbare! :slight_smile:

7 gillningar

Man kan aldrig ändra på något som varit, bara lära sig av det. Även om det är svårt så behöver du acceptera förlusten och satsa dina besparingar där du tror att de har störst chans att utvecklas positivt framåt. Är det i dina tidigare valda investeringar ska de förstås ligga kvar där, men de ska absolut inte ligga kvar där för att det känns jobbigt att ta en förlust om du tror att pengarna gör bättre nytta i någon annan investering som t.ex. en fondrobot.

1 gillning

Sälj hälften och placera de pengarna i en fond. Eftersom du verkar vara en passiv sparare skulle jag tro att en global indexfond vore bäst. Kanske i Länsförsäkringar Global Index?

Den delen som ligger kvar i aktier kan du bestämma dig för att sälja om de går ner ytterligare kanske 5-10%. Det blir som en mental stoploss.

Fördelen med att omplacera hälften i ett första skede är att hur det än går kommer du att ha gjort rätt till 50%. Om du sen nysparar in i fonden går det sannolikt fortare att komma tillbaka. Men du måste vara beredd på att det kommer att ta tid.

2 gillningar

Du får 21 procent tillbaka på skatten [30 procent om du kan kvitta mot vinst] om investeringarna ligger utanför ISK. En tröst i bedrövelsen.

Aktier med så stora nedgångar har i de flesta fall oerhört svårt att komma tillbaka. Gör processen kort och sälj rubbet.

Robot eller indexfonder låter bra. Vill du ha spänning på lite lugnare nivå. Köp en mindre post i Spiltans investmentbolagsfond.

1 gillning

Varje dag du behåller så har du fiktivt tagit ett beslut att de är ett bra köp till nuvarande pris.

Gör detta mer tydligt genom att du oavsett vad du har för ursäkter säljer aktierna idag och sedan imorgon får du köpa tillbaka dom om du vill. Detta kostar dig ett courtage och liten slumpmässigt rörelse upp eller ner kanske i värsta fall. Du har gjort det mer tydligt för dig själv att du aktivt tycker att det är en aktie som har framtiden för sig om du faktiskt köper tillbaka dom. Det som dock kan hända är att försäljningen avdramatiserats när det gått en dag och att du mentalt gått vidare och klarar av att göra något annat än att köpa tillbaka dom.

1 gillning

Klokt sälja hälften då aktierna kan gå upp. Det är lite det som gjort att jag är kvar är just det med rädslan att de helt plötsligt sticker upp. Har varit med om det tidigare någon dagar efter mitt sälj de blivit uppköpt eller tokrusat.

Tack för ett klokt svar. Tyvärr är pengarna i ISK

Tack för ett bra svar !

Det jag själv gör i sådana här fall är att försöka göra en ny bedömning av “potentialen”. Ibland går aktier ner av skäl som inte har direkt med själva företaget att göra. Kanske sektorn är “ute” just nu men företaget går lika bra som tidigare. Då kanske det är rätt att avvakta. Om du sedan uppfattar det som svårt att göra de här bedömningarna så är nog fonder bättre än aktier i mer generell mening.

Om man ska satsa på aktier och känner sig osäker på det är det ofta bra att satsa en andel av pengarna i en indexfond. När man efter en tid konstaterar att indexfonden gått mycket bättre än aktierna blir det lättare mentalt att släppa tanken på att själv välja aktier.

Det här är ju som du säger nästan bara ett psykologiskt problem.

Men om vi vänder lite på det. Säg att idag säljer hela ditt innehav på aktierna du ligger back på och att du imorgon har pengar på kontot att åter investera. Hade du då placerat dem i samma aktier eller hade du valt en annan investering?

Vill nog även ge ett lite annat perspektiv här. Om du via lön och andra månatliga inkomster fortfarande kan investera löpande och egentligen inte har något behov av den posten som nu gått ner så ser jag inget akut behov för dig att sälja. Du behöver inte rädda din investering genom att placera om utan nu har du lärt dig något och så investerar du på annat sätt från och med nu. Även tipset att sälja av endast en del är bra för du kommer gräma dig rejält om du nu lyckas pricka botten och du sedan ser att dina innehav i de aktier som rasat återhämtar sig. Du diversifierar därmed din investeringstrategi snarare än hela ditt sparande. Lycka till och tänk på att sparande är ett maratonlopp snarare än ett sprint-lopp.

Om jag hade investerat 100 000 i aktier och aktierna sjunkit till 20 000 idag - då sitter jag ju i exakt samma båt som någon som idag köper aktierna för 20 000kr.

Så jag tänker att du behöver ställa dig själv frågan - hade du köpt aktierna idag till dagens belopp för det värde du nu har i aktierna? Lättare sagt än gjort men det viktiga är ju att glömma sin ursprungliga investering och bara se till här och nu - “om jag hade haft 20 000 idag - hade jag placerat dem i dessa aktier?” - och om svaret är nej, varför ska du då ha kvar din post?

1 gillning