Jag har ca 300’ i indexfonder som jag tänkt investera i en lgh när mina studier är klara om 2 år. Det har ju gått ner en hel del redan, men ska jag ha is i magen och vänta eller borde jag sälja av redan nu för att det fortsätter nedåt? Vad är ert råd? Jag har även en buffert på sparkonto, så min fundering gäller hur jag ska tänka inför kommande lägenhetsköp?
Indexfonder kommer med största sannolikhet att gå upp på tio års sikt, men hur de går på så kort sikt som två år går inte att veta. Därför brukar det gängse rådet vara att pengar som skall användas inom två till tre år bör förvaras på ett bankkonto med insättningsgaranti.
0-3 år = sparkonto med insättningsgaranti och ränta
Indexfonder kan gå precis hur som helst med den korta sparhorisonten. Skulle inte ha is i magen och vänta utan hade ändrat risknivå direkt.
Eftersom det trots allt handlar om 2 år fram i tiden så skulle jag trots allt fundera över en del andra aspekter innan du säljer just nu då börsen trots allt inte är direkt kanon. Är du helt beroende av värdet på indexfonderna för att göra köpet eller finns det andra finansieringslösningar. I mitt fall så undviker jag just nu att sälja av de innehav som rasat mest för min del och kompenserar det genom att jag kan låna från föräldrar som är pensionärer och står helt utanför börsen.
Det man även skall fundera över är hur pass flexibel du är med 2 år? Kan du vänta 4 år och hyra så länge istället om det visar sig att dina indexfonder inte kommit tillbaks om 2 år?
Risken finns trots allt att du säljer nu, och så vänder allt till hösten eller nästa vår. Så sitter du där och blir sugen på att gå in igen och bara “hänga med upp” ett litet tag och så blir det ännu sämre.
Jättesvårt att säga. Det är så individuellt hur känslig man är. Eftersom det har gått ner så mycket blir det extra svårt. Vi har ju redan närmat oss en botten.
Om du säljer hälften nu har du alldeles säkert inte gjort helt fel (inte helt rätt heller förstås). Det är kanske en bra kompromiss. Och det ger dig tid att fundera på om du ska göra något mer. Att stillasittande se på när det rasar, eller stiger när man sålt, är ingen bekväm sits.
Jag säger 0-6 år = sparkonto med insättningsgaranti och ränta.
Jo jag vet att jag borde haft pengarna på ett sparkonto. Av olika orsaker så har jag inte re-balanserat som jag borde gjort och det är det läget jag har att förhålla mig till och vill få era råd kring. Kanske sälja en del ändå som någon är inne på. Jag bör ligga på plus då jag haft fonderna sedan 2015, men jag flyttade till Avanza vid årsskiftet och har inte riktigt koll på historiken.
Att ha pengar som man behöver inom några år på sparkonto kan vara bra men i detta fallet när börsen redan gått ner mer än -20% tycker jag att man får tänka annorlunda. Jag hade sålt hälften.
Börsen har redan backat och jag tror att det kan utan problem rasa mer. Men tror att börsen inte kommer att backa mera än 30% till (då skulle S&P500 vara -50% från ATH i vintras). Och…förmodligen tar det lite längre för börsen att återhämta sig denna gång för att QE troligen finns inte.
Ett par scenarion:
- Hur mycket avkastning har du idag när det gäller dina 300t? Kan du leva med att ha tillbaks dom pengarna du en gång investerade?
Alltså har du investerat 250t i början → 150t aktiefond / 150t sparkonto låter rimligt för att säkra din ursprungliga insats.
- Kan du sätta en riskbudget? Tex du borde ha minst 270t efter två år → 100t aktiefond / 200t sparkonto.
Går det bra med börsen får du liten skjuts framåt i alla fall.
Om du haft det som kontanter idag, hade du då köpt fonder för att eventuellt få mer tills det är dags då? Förlusten har redan hänt, lägg upp ekonomin som du vill ha den idag oavsett tillgångsslag just nu.
Rätt svar kanske är att du tror på en uppgång och vill gambla med en del av pengarna. Men det faktum att du har det i fonder idag borde inte påverka ditt beslut.
Tack för era kloka inspel! Jag har fått perspektiv och inser att jag hakat upp mig på historiken som jag inte kan påverka. Jag kommer sälja av en del och behålla en större del i fonder. Om börsen backar låt sig ytterligare 30% kommer jag trots allt haft en positiv avkastning, som är högre än om jag satt allt på ett sparkonto 2015, det får jag vara nöjd med. Backar det mer, ja då får jag helt enkelt fundera om och kanske hyra ett tag. Och vänder det uppåt, eller när det vänder uppåt, ja då har jag en bra andel i fonder Jag har mha era råd justerat till en risknivå jag känner mig bekväm med och nu känns det bättre i magen