Jag skulle vilja ha era inputs kring min sparplan.
Jag är 27 år och har sparat/investerat i indexfonder ihärdigt sedan 18åå. Mitt mål har alltid varit att spara ihop till en kontantinsats till en bostadsrätt i centrala Stockholm. Bor för tillfället med sambo i en hyresrätt i Stockholm. Vi tänker att det kan bli aktuellt att börja leta efter bostadsrätt inom ca 3-4 år. Tidigare i år passerade jag miljonen i fondinvesteringar och det har varit svårt att förhålla sig till den summan iom min numera korta sparhorisont. I nuläget kommer hela beloppet sannolikt användas till det framtida bostadsköpet.
Det tar emot att sälja fonderna då 3-4år känns som lång tid att ha pengarna utanför börsen. Samtidigt känns det såklart ansvarslöst att riskera förlust av en stor del av pengarna jag kämpat hårt för.
Min fråga är:
Ska jag bara ta tummen ur röven och sälja alla fonderna här och nu för att ha en kontantinsats säkrad och spara pengarna på sparkonto med högst ränta tills de behöver användas om 3-4år? Sedan fortsätta månadssparandet till annat skoj på lång sikt. Och om livet eller planerna ändras under tiden så kan jag alltid smacka tillbaka dem på ISK om det skulle vara så?
TACK på förhand för alla kommentarer som kan skrämma iväg mina hjärnspöken.
Jag hade inte sålt, men då har jag ganska hög risktolerans. Skulle allt skita sig på börsen närmast från en dag till en annan då skulle jag tänka att hyresrätten kan vara bra nog i några år till för det är ju inte så att ni hamnar på gatan om ni inte köper exakt om 3-4 år.
Däremot skulle jag inte låta allt stå och glömma bort placeringen i 3-4 år, utan jag skulle hålla noga koll och skulle det börja osa riktig katt så skulle jag vara ganska kvick och sälja, även om det hunnit gå ner en bit.
Behöver ni köpa om 3-4 år eller är det en önskan? Kan det bli 2 eller 5? Mer flexibilitet gör att man kan vara mer mycket mer risktagande
Behöver du använda hela kapitalet eller är det det ni vill? Kanske är det rimligt att ha 70-80% belåning, men nu går även 90%. Man hämta hem precis det som krävs för insats 10%, och ha resterande riskabelt på börsen. Det ska väl ganska mycket till att man timar köpet just när börsen gått till 0, och att man i sin tur faktiskt väljer att köpa då.
Jag känner igen din frågeställning och har länge tänkt på hur man bäst bör hantera den. Jag tycker generellt att tumrelgerna för tidshorisont är lite för konservativa om man tar med flexibilitet. Sen har jag ingen erfarenhet av att jag inte kunde köpa när jag ville för att börsen kraschade, mitt svar hade kanske varit annorlunda då.