💭 SĂ€kra hem pengar inför ev. bostadsköp – hur hade ni gjort?

Hej alla kloka!

Jag Ă€r 27 Ă„r och har sparat i fonder i snart 10 Ă„r. Idag har jag ca 450 000 kr hos Avanza, varav ca 150 000 kr Ă€r orealiserad vinst. Nu börjar jag nĂ€rma mig ett potentiellt första bostadsköp inom 2–4 Ă„r, och funderar pĂ„ att sĂ€lja av en del för att sĂ€kra hem pengar och minska risken.

Jag vill inte lÀmna börsen helt, men kÀnner att sparhorisonten Àr för kort för att ligga fullt exponerad. Har redan en buffert pÄ 35 000kr pÄ sparkonto (1,50 % rÀnta idag, rörlig), men letar efter det bÀsta alternativet för en större summa under kommande Är.

Hur hade ni gjort?
‱ Sparkonto, bundet eller rörligt?
‱ Korta rĂ€ntefonder?
‱ Andra alternativ?
‱ Eller hade ni tĂ€nkt helt annorlunda?

Kort fakta:
‱ Totalt sparande: ca 450 000 kr
‱ Vinst hittills: ca 150 000 kr
‱ Ev. bostadsköp inom 2–4 Ă„r
‱ Stabil inkomst och tillsvidareanstĂ€llning

Tacksam för tips :pray:

1 gillning

Jag skulle behĂ„lla pengarna pĂ„ börsen till dess att jag behöver dem pĂ„ riktigt. Ett potentiellt köp om nĂ„gra Ă„r motiverar inte mig att hĂ„lla cash. Och hur mycket av pengarna som Ă€r “vinst” spelar ingen roll för vad man bör göra med dem – pengar har inget minne.

1 gillning

Jag skulle nog sÄlt av hÀlften av fondandelarna redan nu, och sen successivt mer. Hur mycket du bör sÀlja av beror förstÄs pÄ hur mycket du behöver för kontantinsatsen.

Jag skulle valt kortrÀntefond i ett sÄnt hÀr fall. Med kortrÀntefond gÄr det snabbt att fÄ ut pengarna, och det kan ju gÄ fort nÀr man plötsligt hittar önskebostaden och vill köpa. Annars Àr vÀl vanligt sparkonto ett hyfsat likvÀrdigt alternativ.

Inget vÄgat inget vunnet. Med det sagt sÄ om du mÄste ha pengarna till bostadsköpet (och inte tex bara behöver de för att sÀnka LTV) sÄ motiverar det att sÀkra upp lite redan nu.

Företagsobligationer? T.ex Storebrand high yield.

Hur stor kontantinnsats förvÀntar du dig att lÀgga?