Dra ner på risk ?!

Hej !

Har sparat i en global index fond i ca 5 år och syftet med pengarna är att kunna köpa ett hus om ca 5 år. Bor förtillfället i en bostadsrätt ( och ingen stress med nytt) kommer även inom närtid öka vår inkomst med ganska mycket pengar ( till huset ) frågan är om jag skall nu med 5 år kvar dra ner på risken och ändra om sparandet till räntefonder eller om jag skall chansa och låta det vara kvar i indexfonder tills de är dags att köpa huset ? Tacksam för svar . Mvh

1 gillning

En god idé kan ju vara att amortera istället. Ca 3 % riskfri avkastning som du kan använda till att köpa huset.

1 gillning

Jag skulle säga att det beror helt på hur flexibel du kan och vill vara med både tidsram och priset på huset.

Om marknaden går ner kraftigt (-50%) om 4 år, är du okej med att i värsta fall vänta 2-5 år extra med husköpet?

Om marknaden går ner måttligt (-20%), är du okej med vänta 1-2 år eller köpa ett billigare hus?

Om svaren är ja så hade jag själv kört 100% aktier fram till kanske 2 år innan köpet, och från då växlat ned kanske 5% per månad.

Riskerna jag i din situation skulle vilja försöka minimera:

• Att vara tvungen att sälja fonderna till stor förlust.
  • Att husköpet känslomässigt blir den sämsta affären i ditt liv.
2 gillningar

Tack för kloka reflektioner !

1 gillning
1 gillning