Sparform för oviss tidshorisont

Detta kanske är en fråga med ett kort svar, Ja eller Nej..

Jag och min sambo köpte en tomt för ett år sedan som vi ska bygga hus på, försäljningen av lägenheten går dock väldigt segt så vi får bara snällt sitta ner i båten och vänta på rätt köpare.

Under den här tiden sparar jag så mycket pengar jag kan vilket ska gå till husbygget.

Kalkylen går ihop även utan det, men tänker på alla saker man vill bygga/fixa som altan, trädgården osv.

Det är ju anledningen till att jag sparar pengar, jag vill ge oss ett hem som vi kan bo i resten av livet och bara ha det bra. Vill gärna få ner månadskostnaderna sen så vi känner oss lite ekonomiskt fria (från vårat perspektiv) så vi kan lägga tid och pengar på roliga saker istället.

Det är ju svårt som anställd att bara arbeta ihop några större summor pengar, så jag skulle egentligen vilja placera pengarna så de kan växa lite.

Men det finns ju en tydlig regel att man inte ska placera pengar som ska användas inom kort. Därför sparar jag nu på ett vanligt sparkonto, och gråter lite inombords när jag tänker på den uteblivna (eventuella) avkastningen jag kunde ha fått om jag placerade pengarna istället.

Jag vet ju inte när husbygget blir av (förhoppningsvis snart!), det beror på hur lång tid lägenhetsförsäljningen tar. Har hållit på med det sen september 2025 utan att få napp.

Jag söker väl egentligen bekräftelse på att jag tänker rätt - jag får snällt fortsätta spara i vanliga sparkonton om jag tänker använda pengarna till husbygget? Pga för kort eller oviss tidshorisont.

Jag tycker att istället för att ha en regel som säger “börsen = minst 5 år” eller liknande, så bör man istället tänka mer åt

Om börsen dippar just när jag tänkte ta ut pengarna

Kan jag vänta in återhämtningen?

Behöver jag total avkastning, eller kan jag nöja mig ändå?

4 gillningar

Se till att pengarna ligger på ett sparkonto med hög rörlig ränta och insättningsgaranti. Då tickar det ändå in pengar varje månad, helt riskfritt, medan ni väntar på rätt köpare. Det är ingen utebliven avkastning, det är en betald försäkring för ditt framtida hem

Jag har själv en väldigt lång sparhorisont. Trots det har jag runt 20% i sparkonton med ränta. Jag tycker det är helt fel att varenda krona absolut måste vara investerad i aktiefonder. Sparkonton med ränta ger en enorm trygghet, flexibilitet och nattsömn

4 gillningar
2 gillningar