Totalt okänd sparhorisont

Hej!

Vi har precis köpt och sålt bostad och kommer ha ett antal hundratusen kronor över från försäljningen som vi inte går in med i nya bostaden.

“Problemet” som uppstått nu är att jag har ingen aning vad vi ska göra med pengarna, vilket innebär att sparhorisonten är helt okänd.

Kanske används pengrna att köpa bil i framtiden, kanske renovering, kanske nytt boende, kanske förstärkning till pension.

Frågan är hur man ska placera pengar med totalt okänd sparhorison? Är 50/50 mest lämplig? Jag vill helst inte amortera större del av beloppet pga att jag uppskattar att ha en viss likviditet i min ekonomi om något händer.

Alla svar uppskattas!

1 gillning

Var i samma sits. Gjorde precis så.
50% landade på börsen i breda indexfonder.
30% landade i räntebärande investeringar (Savelend tidigare Lunar tidigare Lendify).
10% i 1 år bundet sparkonto (Klarna Sparkonto med ränta – Spara med Klarna | Klarna Sverige)
10% i obundenden sparkonto (Bank Norwegian) 3,60% i skrivande stund.

2 gillningar

Något sådant låter rimligt, dock hade jag själv valt räntefonder istället för savelend eller vad de nu heter nuförtiden. Finns en tråd på forumet om folks upplevelser med savelend, och verkar som de flesta har samma negativa upplevelse som jag haft, dvs bra resultat i början och sen mer och mer till inkasso.

Fråga ang 1 år eller mer bundet sparkonto:
Kan man sätta in ytterligare pengar under den bundna perioden på det bundna sparkonto? :thinking:

Oftast inte. Som jag har uppfattat det iaf. Klarna kan man öppna upp fler mindre konton på. Så borde inte vara några problem på det viset, men de skulle bli separata och dess upplåsning sker 12månader på dagen efter insättning.

Jag tycker du ändå har svarat på vad du vill (här ovan). Dvs känd sparhorisont. Börsen och aktier är nog inte en bra ide för detta.

Det är en ultrakort horisont för likviditet. Helst sparkonto.

Intressant synvinkel!

Du menar att om jag ser fondsparande som likvida medel så är min sparhorisont för kort per automatik?

Om du vill ha likvida tillgångar så hade jag inte satsat på aktier.

Om du behöver tex renovera, köpa bil eller annat närmaste åren vore det ju tråkigt om aktierna ligger -20%.

Däremot sparkonto eller obligationer och liknande är ju bra för detta.

Jag fattar.

Samtidigt så har jag inga kommande ”måsten” gällande inköp. Är börsen nere så får man vänta nåt år med renovering tex, eller köra vidare med sin bil ett tag till.

Samtidigt är det svårt att veta hur man reagerar i en sån situation.