Korta Räntefonder vs sparränta/sparkonto

Åsikter om detta? Har nu ett större kapital liggandes på sparkonto med 2% ränta men fick råd av banken att flytta detta till korta räntefonder istället. Detta under en period innan jag bestämt mig hur jag vill investera pengarna långsiktigt.

Jag skulle behålla dem på kontot tills vidare.

Vilken bank var det? Antar att det var deras egna produkter de rekommenderade? Så här har exempelvis Swedbanks korta räntefond gått.

1 gillning

Självklart var det deras egna produkter. I detta fall var det Danske bank. Hittade dock inga klara fördelar när jag kollade historiskt de närmaste åren. Men det kanske ser bättre ut nu när räntan har gått upp?

I och med att du skriver att det enbart handlar om en period för att bestämma sig hur du egentligen vill investera pengarna kommer det här göra så marginell skillnad att det inte spelar någon större roll. Jag tänker att vi pratar veckor nu och inte år?

Nja, vi pratar fram till Juni 2023. Så inte jätte länge. Men det är en summa på ca 5 miljoner så kan man maximera avkastningen under denna period så hade det känts bra.

Den rekommenderade sparhorisonten för en kort räntefond är minst 1 år så banken borde inte rekommendera en räntefond på så kort investeringshorisont om du frågar mig. Räntefonder kan svänga åt både det ena och andra hållet.

Från Swedbank om deras egna korta räntefond:

Fonden passar dig som söker en investering i en kort räntefond med hög kreditvärdighet. Den rekommenderade placeringshorisonten för fonden är minst 1 år.

1 gillning

Skulle valt sparkonto på 5st olika nischbanker som har insättningsgaranti (5st olika eftersom insättningsgaranti per bank är max 1050kkr, såvitt jag minns). Många av nischbankerna brukar ju ha höga inlåningsräntor (kolla bl a på Compricer.se). Dessa nischbanker är iaf mycket snabbare än storbankerna på att höja inlåningsräntan. Vg korta räntefonder så är min amatörmässiga gissning att de släpar efter lite när marknadsräntorna stiger/sänks lite eftersom de väl inte kan få andra räntesatser förrän de sätter om sin utlåning (eller är jag ute o cyklar?).

4 gillningar

Värt att ha i åtanke. Får se över om man kan få lite bättre sparränta istället.

Jag hade valt att lägga pengarna på ett sparkonto för att få en garanterad ränta då det ändå är en kortare tid du tänkt ha dem där.
Det går att få 2.6% i ränta på helt rörligt konto, 2,70% bundet på 3 månader och 2,90& om du binder på 6 månader.

Om du väntar några dagar så kanske räntorna höjs ytterligare i och med riksbankens ränteändring igår.

1 gillning

Jag roade mig med att jämföra avkastningen mellan SBAB sparkonto rörlig ränta med insättninggaranti och AMF räntefond kort. SBAB har historik från 2007 och i stort sett vilken tidsperiod jag än tittar på 2007-2012, 2007-2023, 2012-2017 etc så får jag bättre avkastning med SBAB sparkonto. Alltså inte bara i “neg styrränte-perioder”. Lägg därtill att du kan få ytterligare 0.25-0.5 procentenheter högre ränta om du väljer det “bästa” sparkontot (Per idag Landshypotek 2.5% vs SBAB 2.25% ). Min egen ränteportfölj består av Sparkonto+AMF lång.

1 gillning

Varje krona räknas visserligen men det är ändå de små pengarna vi talar om här. Då väljer jag alltid det enklaste och säkraste alternativet. I detta fallet ett vanligt sparkonto. Ibland kan snålheten bedra visheten.

1 gillning

Ja, så kan det givetvis vara. Jag har inte haft en tanke på att byta från sparkonto med ränta för än banken sålde in alternativet. Blev dock lite osäker när jag kollade historiken på korta räntefonder mm.

Borgo har en ränta på 2.65%, rörligt. Räntan betalas ut månadsvis…

Även om det kanske inte svarar på trådskaparens fråga, så skulle jag vilja bredda frågan till vilket man ska välja om man har 1, 3, 5 eller 10 års sparhorisont. Vad tänker ni då?

5-10 års sparhorisont så spara iaf jag i aktiefonder.

Absolut, men nu var det inte det som var frågan :slight_smile: Till exempel kan man ju vilja spara 10% av sitt kapital i räntor, även på lång sikt. Men på 1-3 års sikt vill man ha ännu mer räntor.

Jag tänker på avkastningen, 5-10 års sparhorisont i aktiefond klår nog vilken sparränta som helst. Men visst, en liten del, kanske bufferten på ett sparkonto med hög ränta och fria uttag. Borgo har i detta nu 2,65% ränta och utbetalning varje månad.

0-3 år sparkonto

10+ år 100% aktier

Däremellan 10% aktier per sparår

… är nog standard förslagen enligt tumregler

När kommer räntefonder in i bilden då? :slight_smile:

Räntefonder = 100% - Sparhoristont (år) * 10% :grinning: