Räntedelen i portfölj

Har svårt att komma till beslut hur räntedelen i portföljen bör placeras.

Nu är det som oftast när det är ett sparande som pågått under lång tid att det är oklart när kapitalet ska plockas, och det gör det inte helt enkelt hur krockkudden i portföljen ska placeras med tanke på risk. Är det en god idé att placera räntedelen 50/50 på tex AMF räntefond kort och ett fasträntekonto eller ska man tänka annorlunda? Är fullt medveten om att fasträntekonto har fått en sämre ränta men är ju riskfri bortsett från inflationen (inflationsrisken är det ju även på en räntefond).

Sen är ju frågan om man ska tänka annorlunda beroende på om kapitalet är litet eller stort?

Är intresserad av hur ni andra gör och tänker med hur man bör lägga upp räntedelen i portföljen.

Jag kör med 50/50 DNB global / AMF räntefond lång i mina mellanriskportföljer. Tycker det är tillräckligt bra lösning som är lätt att förstå, har låg kostnad och följer forskningen. Funkar lika bra om man har 100Tkr eller 100Mkr.

1 gillning

50% aktier indikerar att du bör ha någonstans runt 5 års sparhorisont enligt tumregeln ca 10% akter per sparår

För räntor finns en tumregel som är att ha ungefär lika långa duration (längden på lånen i år) som antalet sparår. I ditt fall då en duration på runt 5 år skulle kunna vara lämplig

Då är man på långränta med obligationer. Inte väldigt hög duration utan mellan lång. Definitivt inte kortränta som är 0-1 års duration.

Typiskt landar man då i standard billiga obligationsfonder

• AMF Lång med typ 3 års duration. Min favorit för den är bred och billig
  • Storebrand Obligation är ett annat alternativ med runt 5 års duration

Om du inte sett denna tråden så rekas den varmt

2 gillningar

Nu var jag lite otydlig. Med 50/50 menar jag inte 50% aktier och 50% räntor, utan menar att räntedelen skall placeras i två olika delar med en del i AMF kort och en del i fasträntekonto.

1 gillning

Vad är din tidshorisont?

Jag är osäker på ifall det ger ngt mervärde vid fördelning mellan AMF Räntefond Kort och det bästa fasträntekontot hos en nischbank. Har du lång sparhorisont hade jag sneglat på kombinationen AMF Räntefond Lång (eller liknande) och fasträntekonto.

Hej!

Spinner vidare i tråden lite. Kommer att tänka på min blivande situation om sisådär 15år. Är tex Avanza Auto 3 något att ha när det väl gäller? Tänker mig enkelheten att bara ha en fond när jag väljer att diversifiera om för framtiden. :thinking:

Det är ju just tidshorisonten som är svår att definiera då det inte finns ett specifikt mål när pengarna skall användas. Det är detta som jag finner lite svårt när tidshorisonten är oklar med vilka ränteplaceringar som är tillräckligt bra på kort och lång tid. Räntedelen ska vara bevarande och diversifierad mot aktiedelen.

Ja om vi pratar 0-3 års tidshorisont så kan ju sparkonto/ räntefonder vara ett alternativ

Om det däremot kan vara vad som helst typ 3-9 år, ja då är det nog mer en aktie/ränte portfölj du ska satsa på. Tex 50/50 för ”ingen aning” pengar

Tack för dina svar!

Funderar kring var räntefonder ska ligga, om de ska vara på ett AF-konto eller ISK- konto? Har räknat på det och kommer fram till att om avkastningen ligger på 2,65% så blir skatten likvärdig mellan dessa två konton så som ISK skatten är för 2025.

Hur bör man tänka här?

Som sagt, det beror på din sparhorisont som i sin tur påverkar vilka innehav du bör ha som i sin tur påverkar vilken form de behöver investeras i

• Sparkonto
  • korträntefond helst på depå/fondkonto
  • Långräntefonder som har högre risk / avkastning än de ovan kan man ha på ISK

Du måste nog klura ut vad din sparhorisont är för det går inte riktigt att ge några råd utan det tyvärr

1 gillning

Avkastningen på räntefonderna torde hamna rätt nära brytpunkten för när det skattemässigt lönar sig att ha dem på ISK. Det innebär att skillnaden i skatt också blir rätt liten, Då återstår den andra fördelen med ISK framför AF-konto, nämligen att du inte behöver deklarera varje försäljning. Så om du är säker på att du vill ha räntefonder, och inte bankkonto, skulle jag rekommendera ISK.

Är ditt mål att ha runt 60 % aktier och 40 % räntor är den nog en helt okej helhetslösning med acceptabel avgift. Du kan ju komma ner i lägre avgift om du skulle vilja göra en egen kombination av en aktieindexfond och en räntefond, men en smidig helhetslösning väger kanske tungt. :slightly_smiling_face:

En parentes: jag vet inte hur viktigt det är för dig att förvaltningen är passiv. Avanza auto använder Black-Litterman-modellen vilket innebär att förvaltningen till viss del innehåller en del aktiva val utifrån tron på hur marknaden kommer att utvecklas. För en del är det väldigt viktigt att förvaltningen är så passiv som möjligt, för andra spelar det mindre roll.

1 gillning

Det är helt klart enklare med ISK att slippa deklarera👍

Vad är dina tankar kring hur man ska placera räntedelen i portföljen gällande fasträntekonto, korta räntefonder, långa räntefonder och mix räntefonder?

1 gillning

Tack för svaret!

Jag gillar att ha det enkelt, och en fond. Så jag gillar Avanza auto modell. Visst kan man kanske skapa bättre förutsättningar för en själv med att ha olika fonder. Men här känner jag att enkelheten är så god, och till ett rimligt pris som du skriver. :slightly_smiling_face:

Edit: Och ja, mitt mål är att ha 60/40 när väl man går i pension. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag vet att det är inget som kanske normalt rekommenderas, men min räntedel ligger på sparkonton i nischbanker. Flera, då jag är över insättningsgarantin per institut. Har provat räntefonder, men de gav mig mycket vånda om jag valde rätt fond.

Det beror helt på varför man vill ha ränteplaceringar.
Korta räntor tycker jag är enklare att ha på bankkonto. Jag har lite pengar i en lång räntefond för att balansera aktiefonderna, men det tror jag är överkurs för de flesta sparare.

Överkurs indeed.. jag skulle nog dra det så långt att säga att de flesta, t.o.m här på RT, inte ens har en Portfölj, utan en eller flera separata investeringar.

Var och en av de investeringarna har sitt syfte, ex aktier står för tillväxt och tolereras svänga väldigt mycket, räntor (nästan alltid korta-mellanlånga eller helt riskfria, eg sparkonto) ska vara bevarande / krockkudde. Man kallar det för portfölj, men man utvärderar inte den totala avkastningen/riskprofilen som en helhet.

Om man läser definitionen av en portfölj från Wikipedia:

The term “portfolio” refers to any combination of financial assets.. […] When determining asset allocation, the aim is to maximise the expected return and minimise the risk.

I princip, det man gör med aktier+korta räntor är att man accepterar den avkastning och risk man får från aktier, och sedan låter man resten av sitt kapital ligga utanför marknaden.

1 gillning

Räntedelen skall vara den bevarande och diversifierade delen i en tänkt 70/30 portfölj, men som jag nämt tidigare så är det just tidshorisonten som är svår att definiera då det inte finns ett specifikt mål när pengarna skall användas. Det är detta som jag finner lite svårt när tidshorisonten är oklar med vilka ränteplaceringar som är tillräckligt bra på kort och lång tid.

Är själv i uttagsfasen av ett antal gamla tjänstepensionsförsäkringar där jag kör 40/60 under 5 år. I räntedelen har jag lagt häften på korträntefonder och resten uppdelat på FRN- och obligationsfonder. Med mindre risk än så antar jag det blir svårt att ens hålla takt med inflationen.