Jag har 2 olika månadssparanden. Första genom LYSA där jag har 93-7 fördelning med fördel aktier, då mitt sparande räcker över 10 år. Det sparandet rullar på tillsvidare.
Vidare månadssparar jag även i en ISK-portfölj på Avanza med indexfonder fördelade utifrån Globalportföljen men med 100% aktier. Jag har räntedelen på sparkonto med insättningsgaranti motsvarande drygt 10% av portföljvärdet.
Min fråga är hur ni i gruppen resonerar kring räntesidans utförande med tanke på ränte- och inflationslaget just nu. Är det bäst att fortsätta med sparkonto eller ska man övergå till räntefonder? Långa, korta eller mixade? Om både långa och korta. Vilken fördelning förespråkar ni i så fall i dagsläget?
Svaret på dina frågor beror i mångt och mycket på vilken roll du önskar att sparkonto/räntefonder ska ha i din portfölj. Är det en generell krockkudde du vill ha och där du kan nyttja ombalanseringseffekten, har ditt sparkonto till viss del dessa funktioner då det kan ses som en kort räntefond i portföljen. Det du behöver fundera över, utöver längden på räntepapper i fonderna, är vilken typ av räntefond eller vilken kombination av räntefonder du vill ha. Småspararguidens grundråd är att enbart sparkonto räcker och fungerar bra som komplement till aktiefonder. Rika tillsammans nybörjarportfölj har hälften i sparkonto och hälften i AMF Mix (övervägande del nominella statsobligationer med 2-12 års duration). Andra vill ha fler olika typer av räntefonder som kompletterar varandra genom att gå bra i olika typer av marknadsklimat. I en annan tråd beskriver @Zino översiktligt vilken typ av räntefond som förväntas gå bra i ett visst marknadsklimat. Räntefonder - vilken röra! - Nr 5 av Zino
Rikatillsammans har material att läsa på sin sida där de förklarar både tänket med kort och lång ränta i portföljerna och proportionerna i portföljerna.
Räntefonder är en spekulation i att räntorna kommer falla och då stiger värdet på fondens obligationer med hög ränta.
Bankkonto med ränta är en väldigt säker placering, inte alls samma som räntefonder.
Bästa alternativet till att ha ett bankkonto är att köpa en obligation med fast ränta och behålla den till slutdatum.
Ska du ha räntefonder så är det ju med låg korrelation mot aktier man är ute efter. T.ex globala statsobligationer, realräntor, långa amerikanska räntor (20-30år). På lång sikt så tror jag att räntefonder kommer slå sparkonto.
Företagsobligationer har ganska hög korrelation mot aktier.
Räntefonder går bort för mig för att jag tycker de är svåra att förstå. Tycker också jag sett flera i forumet som sett räntefonder som en säker placering och blivit förvånade när värdet minskar. Du har uppenbarligen bättre koll, men för mig är svaret sparkonto oavsett dagsläge.
I en portfölj var aktiedelen är hög, typ 90/10 eller 80/20 skulle jag satsa mera på stabilitet än avkastningspotential, dvs jag skulle använda sparkonto kanske kryddad med lite korta obligationer. Särskilt långa företagsobligationerna är en dålig krockkudde vid en börskrasch och eventuell ombalansering.
I balanserade portföljer tex 60/40 blir det också en större avkastningsförväntning eller avkastningsbehov för räntedelen. Lite paradoksalt menar mindre portföljmässig risk ofta mera risktagande i räntedelen. Minns några komplicerade diskussioner om detta i vintras. Folk tyckte att jag var helt galen när jag sa att en traditionell 60/40 med ”Barclays bond aggregate” är mera riskabel än 70/30 aktier/sparkonto…
Iaf är det absolut så att obligationsfonderna börjar att vara mera intressanta nu. Men man måste fatta vad man gör med dom. Också räntorna på sparkonton har blivit högre på sistone. Ett disciplinerat investerande i 80/20 eller 70/30 indexaktiefonder/sparkonto kommer att vara ”good enough” för vem som helst.