Funderar på vad som räknas som räntor i portföljen, om man tänker sig en klassisk portfölj (typ 60/40 eller vad man nu vill). Räknar man då in kapital på sparkonto (med ränta) i räntedelen…? Eller tänker man sig att dit räknas bara investeringar i korta/långa räntefonder alt (företags)obligationer? ![]()
Bankkonto tycker jag absolut kan ses som ett möjligt alternativ att ha som räntor i en portfölj.
Huruvida man vill ha bankkonto eller olika typer av räntefonder, beror på vilken typ av funktion man vill ha med räntorna i portföljen. För bankkonto blir funktionen i portföljen lik en kort räntefond med låg kreditrisk, det vill säga en stabilisator med låg volatilitet.
Liksom med räntefonder lånar du ju dessutom ut pengarna, i detta fall direkt till berörd bank. För detta får du inlåningsränta.
Ja. Min “ränteportfölj” består av 40% korta räntor utan kreditrisk → Sparkonto ![]()
Toppen, det var det som jag ville höra! Har så svårt att hitta bra räntefonder, och de företagsobligationer som jag hittat verkar inte prestera så bra om de inte är HY, och då blir det ju inte riktigt samma skydd i portföljen. Räknar du in din buffert i räntedelen?
Ja men så bra, det var det jag hoppades på! När det gäller korta räntefonder verkar de ju bara prestera marginellt bättre än sparkonto, men ändå lite mer riskfyllda. Såg att AMF kortränta är i princip samma som sparkonto just nu (YTM 2,5%) och den enda korträntefond som jag hittat som verkar erbjuda lite mer är Lannebo korträntefond (YTM 3,1%) - men då består den enligt Nordnet mest av långa räntor ![]()
Sparkonto låter bättre. Brukar du räkna in din buffert i din räntedel i portföljen?
Eftersom jag har en ganska stor buffert (med obefintlig kreditrisk) på vanligt sparkonto så har jag valt att ta lite mer kreditrisk på resterande ränteportfölj, jag kör såhär:
40% Sparkonto
20% Amf lång
20 % Spiltan räntefond Sverige
20% Avanza Ränta Global
Jag har sparkonto för räntedelen. Samma sparkonto används också som buffert i livet.
Mitt upplägg:
-
Ett lönekonto där lönen kommer in och räkningar betalas. Autogiro där det erbjuds. E-faktura som betalas automatiskt på förfallodagen för resten. Ett betalkort kopplat till kontot, använder nästan uteslutande kortet via ApplePay.
-
Ett sparkonto med fria uttag. Räntedelen av min portfölj. Och buffert. Hit förs en del av lönen varje månad så det är lagom mycket kvar på lönekontot.
-
Ett ISK med en global aktieindexfond med låg avgift.
Detta är enkelt och bra och funkar fint för mig. Jag har slutat byta fonder och banker som jag höll på med tidigare. Jag har nu med det här upplägget ett annat lugn när det gäller ekonomin och känner att jag lever ett rikt liv. ![]()
![]()
![]()
Nej, som mental bokföring ser jag den som separerad från portföljen.
Utifrån mina prioriteringar (maximal trygg avkastning) har jag för min del valt att ha en stor del av mina tillgångar i multipla fasträntekonton, och i princip inget i räntefonder över tid, åtminstone inte i korta räntefonder.