Har några familjemedlemmar som inte vill investera på lång sikt i exempelvis globalfonder men som har en buffert på räntekonto som de har om det skulle krisa någon gång i livet (förhoppningsvis kommer bufferten aldrig behöva användas men är en trygghet som de vill ha). Dessa familjemedlemmar har 0kr i isk/kf.
Nu när det blir skattefritt på isk med 150k/år tänker jag att det måste löna sig att bygga ihop en relativt säker ränteportfölj med 150k av deras respektive buffert, tänker jag rätt?
Vad tror ni om en sån här fördelning? Borde portföljen innehålla en större andel kort duration för att sänka risken? Krånglar man till det med fem olika?
Tack för era svar!
20% Captor Iris Bond A
20% AMF räntefond mix
30% AMF räntefond kort
20% AMF räntefond lång
10% Swedbank robour realränta A
Det är knappast så att räntekonton generellt skulle ge högre ränta än räntefonder, snarare tvärtom. Sedan är det förstås vettigt att välja fonder med lägre avgift.
Min tanke är att om de har kvar pengarna på nuvarande räntekonto där det är ca 3% ränta så blir det ca 2% ränta efter skatt. Tänker att det måste gå att sätta ihop en låg-risk ränteportfölj som slår 2%. Möjligtvis allt i AMF räntefond kort? Har någon förslag på fördelning kort/lång och vilka fonder som är bäst?
Hela tanken grundar sig i att slippa betala 30% skatt på räntan.
Är någorlunda insatt kring ekonomi men skulle knappt veta vilken av räntefonderna att sälja, om diskmaskinen går sönder. Eller annat som ett buffertkonto kan tänkas användas för. Det lär bli en del ökad admin med det här upplägget men det kanske du är ok med.
Två av fyra har en bra bit över 150k i buffert så om de ”bara” lägger undan 150k kommer de troligtvis aldrig behöva använda dem, är mer en buffert för att sova gott om natten som jag tolkar det, för de andra kanske de kan lägga undan en liten del men förstår vad du menar så kanske lämpar sig bäst för de två som har lite mer
Ingen räntefond är riskfri men av fonderna du nämnde är AMF kort den som påminner mest om bankkonto i funktion då den har kort duration och låg kreditrisk. Väljer man en räntefond med längre duration får man ha med i beräkningen att den kan svänga mer i värde. Ett grundtips är att matcha sparhorisont (om man har en definitiv sådan) med duration för att ha oddsen med sig och inte gå back när när pengarna ska användas. Till exempel har AMF lång på längre sikt högre förväntad avkastning än AMF kort men då den har en duration på runt 4 år så är också ränterisken högre, vilket vi har sett prov på i närtid när räntorna höjdes. AMF Lång backade 8-9 % mellan december 2021 och oktober 2022. Under samma period backade AMF kort med drygt 1 %.
Om det är en del av en buffert finns ju ingen fast sparhorisont, så ni får fundera vilken extra risk ni vill ta och om det är värt det lite extra böket jämfört med sparkonto.