Har räntefonder i ISK som gått minus i flera år. Banken menar att det är dåligt att sälja dem eftersom jag realiserar en förlust. Men tror inte att de kommer att lyfta närmaste året eftersom marknadsräntan är på väg upp fortfarande. Har därför istället tänkt placera pengarna på nischbank med fast ränta på 3.25 % i tre år. Då slipper jag betala avgiften för fonden (0,99%/år) och ISK skatt 0,88% = Summa 1,87%.
Avkastningen på bankkontot blir 0.7*3.25% =2.275%. Tänker att om räntefonden i bästa fall visar nollresultat så tjänar jag 1,87+2,275% =4,148% på att flytta pengarna till banksparande. Har jag missat nåt i min beräkning?
Hej Karin och välkommen till forumet!
Oavsett vad du gör är det en god idé att sälja just de räntefonder du har om avgiften är hiskeliga 0,99% (!)! Det stämmer bra att det blir mycket svårt att räkna hem efter ISK-skatt och avgift. Från vad du berättar förstår jag att det är något som banken sålt på dig…
Däremot den här biten är mycket svår att förutspå. Att styrräntorna höjs påverkar inte värdet på räntefonder i sig såvida inte förväntningarna (långräntorna) stiger. Vilket har skett det senaste året i rasande fart!
Efter ett så hårt fall som vi har haft är den förväntade avkastningen för räntefonder snarare högre än tidigare då marknadsräntorna har utrymme att falla (höjer värdet på en räntefond). Samt att kupongräntan på de underliggande obligationerna är mycket högre idag och borde inbringa en större vinst än under nollräntans tidevarv, så länge inga kreditförluster uppstår!
Med det sagt är ett sparkonto inte helt fel det heller om man vill ha förutsägbarhet och de bundna räntorna är ju någorlunda attraktiva som du säger! Har du ett konkret sparmål på några års sikt eller försöker du bara behålla värdet på pengarna? ![]()
Tack för svaret. Jag tycker räntefonder är svåra att förstå. Finna det någon bra text om detta? Är det bättre om durationen är kort? Min fond är Nordeas Stratega Ränta. 67 % obligationer, resten likvida medel.
Hej!
Det är du inte ensam om att tycka - det är komplext.
Stratega ränta hade jag undvikit, mycket på grund av den höga avgiften.
Det finns ett avsnitt som behandlar räntefonder. Här är länk: https://rikatillsammans.se/rantefonder/
Det finns också en aktuell tråd som diskuterar hur man kan se på räntefonder framöver. Kanske kan du finna inspiration där. Här kan du ta del av den:
Jag vill behålla värdet på sparandet först och främst. Sparmål är att kunna hämta ut pengar successivt (dryga ut pensionen) om två-tre år
.
Jag har nu lärt mig en del genom att läsa avsnitten om räntefonder. Skulle vilja kolla om jag tänker rätt:
idag är 2 årig statsobligationsräntan 2,87%
om räntan sjunker till 2,5%, höjs värdet på min obligation med 2,87/2,5%= 110, dvs 10%?
Oavsett vad som händer med räntefonder just nu stannar jag själv kvar på sparkontot med pengar just nu. Resten i aktieindexfonder.
Säljer du dina sparar du alltså 0,99 % plus den lilla ISK-skatten, samt kan få minst 2,35 % rörligt, eller högre om du binder just nu. Garanterad avkastning.
Ja så har jag ju också tänkt. Men om räntorna kommer gå ner i slutet av detta år kanske avkastningen på räntefonden ökar mer än på sparkontot. Och nu när jag har läst resonemanget om räntefonder fick jag ytterligare några ideer (man gör det inte lätt för sig) t ex att amortera på bolånet som har en ränta på 3,25 och som lär stiga snart. Men hur som helst så ska jag sälja den dyra stratega räntefonden och placera i AMF lång/kort fond.
Det ser något optimistiskt ut om inte jag räknar fel. För att få ett hum om hur en ränteförändring, upp eller ner, påverkar en räntefond kan man multiplicera löptiden med ränteförändringen. I ditt fall skulle den procentuella förändringen vara 2.87 - 2.50 = 0.37. Om löptiden är 2 år blir det 2 x 0.37 = 0.74% i höjning. Beroende på hur snabb ränteförändringen är och det faktum att räntefonden sedan successivt byter ut skuldsedlarna, blir det hela ungefärligt. Ju längre löptid obligationer har, desto större påverkan får en ränteförändring.
De nya räntefonderna ser bättre ut. Amf mix finns också som liksom Amf lång har längre duration. Den har högre grad av statsobligationer än Amf lång och har till skillnad från lång obligationer i fler länder än Sverige. Amf kort i kombination med lång och/eller mix blir en betydligt billigare lösning än stratega.
Redogör för hur man kan jämföra dessa olika tillgångsslag i nedan tråd. Kort fattat så spelar det inte så stor roll, båda tillgångsslagen påverkas likadant av ränteförändringar bara att det visualiseras annorlunda. Det man behöver bestämma sig för är hur mycket ränterisk, kreditrisk och valutarisk man är villig att ta.
Tack för svar. Ska kolla AMF mix.