Hur säkra är räntefonder på att ge stabil avkastning?

Hej,

Jag funderar på vad vi ska göra med vårt sparande. Jag är inte ut efter någon hög avkastning (vill inte har aktier) utan en stabil avkastning på 3-4% över lång tid skulle jag vara nöjd. Om jag placerar vårt sparande i enbart räntefonder/statsobligationer, hur säkert är det att om 5-10 år, jag får en positiv istället för en negativ avkastning? kan tilläga att jag är inte heller ut efter ett sparkonto.

Tacksamt ör alla inspel och kloka tankar :slight_smile:

1 gillning

Om du räknar med inflationen så är det inte troligt att du får en särskilt attraktiv avkastning.

Den svenska statslåneräntan är just nu 2,26% medan inflationen det senaste året varit 2,3%. Den reala avkastningen är alltså omkring 0%.

Här obligationsräntan på olika löptider just nu:

Statsobligationer (i länder med hög kreditvärdighet) har extremt låg risk. Staten kan alltid betala tillbaka sina lån. Därför är det inte heller särskilt hög avkastning.

5 gillningar

Tack för svaret. helt förståeligt! om jag formulerar om mig: vad vore det näst säkraste form av placering efter sparkonto om man vill hålla sig bort från börsen?

Man kan mixa in lite av börsen för att justera risken. Vanligt är ju t ex 60%/40%-portföljer med en andel räntefonder och en andel aktiefonder. Du kan justera upp och ner som du känner dig bekväm med.

Lysa är en enkel tjänst där man bara drar i en slider för att ställa in mellan räntor och aktier.

1 gillning

Företagsobligationer? På börsen men lägre risk. Kolla t.ex AMF Företagsobligationsfond eller Lannebo Sustainable Corporate Bond.

2 gillningar

Ps Lannebo räntefond kort kanske också kunde vara nåt, har marginellt högre avkastning än många andra korträntefonder.

1 gillning

Låg kreditrisk ja, men det kan finnas andra risker, så som ränterisk och valutarisk, det sistnämnda särskilt om man investerar i utländska obligationer. Ju längre löptid desto högre ränterisk. Därför är det också högre avkastning på långa obligationer.

Jag rekommenderar f.ö. tråden nedan för att få lite bättre koll på statsobligationer och andra räntebärande produkter.

4 gillningar

Om du inte vill ha aktier alls och vill ligga så nära bankkonto som möjligt i risk, är en kort räntefond med låg kreditrisk en möjlighet. AMF Kort nämns ofta som alternativ på en sådan räntefond. Den nämns också i tråden som @Handlarn länkade till.

Som @emilv skrev ska du inte vänta dig någon hög avkastning med en sådan placering. Om du ska ha möjlighet få en avkastning på 3-4 % krävs att du tar högre risk än så.

1 gillning

Appropå korträntefond kontra banksparande se tidigare specifikt exempel:

3 gillningar

Intressant! Ungefär vad man kunde misstänka. Tack för att du delar med dig.