Hej alla,
Det ser ut som räntorna är på väg att sjunka. Jag har ett större kapital som jag planerar att investera i morgon och undrar vad ni tycker om den här fördelningen. Tror ni att den kommer att dra nytta av att räntorna/stibo går ner kraftigt?
Lannebo High Yield 30 %
AMF Räntefond Lång 25 %
AMF Räntefond Mix 25 %
Lannebo Räntefond Kort 10
Danske Invest Sverige Kort Ränta SA 10
Det är jättesvårt att svara på frågan utan att veta mer om tex målet, sparhorisont, övrigt sparande etc.
Om man tex vill uttryckligen spekulera i räntesänkning så finns det bättre fonder. Vill man ha en balanserad ränteportfölj så finns det andra alternativ etc.
Hej Jan, jag har ett månadssparande på cirka 10 000 kr i tre fonder: SEB Indexnära A, LF Global Index och Spiltan Investment. Totalt värde ligger på cirka 170 000 kr i dagens värde. Jag vill undvika att ta för stor risk med aktiefonder just nu eftersom jag personligen tycker att kurserna är höga. Jag har nyligen sålt en bostadsrätt och fått några miljoner i likviditet som jag vill investera i räntefonder på ett tryggt sätt. Samtidigt vill jag ta lite mer risk för att öka avkastningen. Med räntorna på väg ner vill jag välja några räntefonder som kan dra nytta av detta. Jag har en placeringshorisont på max tre år på räntefonderna.
Hej. följer med lite här. har förstått att långa räntefonder är bäst vid räntesänkningar. borda vara låg risk sitta i dessa tycker jag. ät intresserad av us långa statsobligationer, dessa har samma effekt?
hur vet jag hur mycket räntan skal sänkas för att jag inte går bak på en sån investering?
Nu prater jag om att hålla dessa i max 2 år.
förslag på räntefond lång med exponering mot us dollar och us statsobligationer?
Jag förespråkar att man bör se över hela sin risk, som också Jan är inne på.
Jag utgår ifrån mitt totala fria kapital (dvs pengar jag kommer åt och kan placera). Det är kontanter, sparkonto, aktier och räntor.
Risknivån är personlig och påverkas av dels sparhorisont, riskaptit osv. Säg att du tycker att 80/20 är en bra fördelning. Säg att du har en miljon. Då kör du 800 tkr i Indexfonder och 200 tkr i räntefonder/sparkonto.
Överkurs. Om du vill ha en buffert på 100 tkr. Så kan resten av din räntedel på (100tkr) placeras i räntefonder. Kortfattat så är en räntefond att föredra istället för sparkonto om du ska ha pengarna där en längre tid (+3 år).
I min räntedel har jag en enkel bred räntefond med svenska investment grade obligationer typ AMF Räntefond Lång.
Men såhär tänker jag. För varje procent marknadsräntan sjunker, så ökar obligationen med procent gånger durationen.
Så en lång räntefond är vettig nu.
Vilken slags obligation beror på din risk. Enkelt förklarat statsobligationer är säkrast och usla företag minst säker. Desto högre risk desto högre potentiell avkastning.
Jag kör enbart investment grade obligationer. BBB och bättre.
Du nämner att du vill ha amerikanska obligationer. Tänk på att valutan oftast svänger mer än själva räntan. Så man är ute efter någon form av valutasäkring.
Captor har olika räntefonder som kan vara intressanta för dig. Både med lång duration och med internationella obligationer. Ta en titt på dem.
Captor Iris Bond
Captor Aster Global
Sen är även AMF Räntefond Mix vettig om du vill komma åt globala statsobligationer med valutasäkring.
Beror ju få hur man vill göra det aktiva bettet. Tror man på räntesänkning så ska man ju långt ut på durationen för att få hävstång på sänkningen. Alternativt direkt gå på derivat.
Om man står ut med en ovanligt knölig ansökningsprocess, och att lämna ut lite mer info än vanligt (passkopia, foto, arbetsgivare) så ger fasträntekonton hos Saldo bank för närvarande t ex 4,3% med 23 månaders bindningstid eller 4,0% med 35 månaders.
Saldo bank har svensk verksamhet men täcks av Litauisk insättningsgaranti. De är dessutom den enda bank jag vet som tillåter att man väljer bindningstid på månadsnivå mellan 6-60 månader.
(För kännedom så använder Saldo en mellanhandstjänst - Trustly - för överföring till nyöppnat fasträntekonto, vilket inte uppskattas av alla).