Hej! Ny i forumet här så ursäkta om jag ställer en fråga som redan ställts.
Jag undrar: Om bankkonton ger 3,6% riskfritt, är det nån idé att ha räntefonder? De verkar ju ge mindre avkastning (de korta). Jag är säker på att jag har fel men vet inte varför.
Du kan få högre ränta än 3,6%. Vill du spara det till buffert går det bra med räntekonto istället för räntefonder. Du kan få över 4% ränta obunden ränta.
Bankkonton som ger 3.6% riskfritt använder troligen till stor del korta räntepapper som ger 4% (i SEK) för att ge dig dina 3.6% samt ovanpå det ta ut lite egen avgift och täcka handelskostnader. Det skiljer nog inte så mycket om man inte vill köpa någon risk alls.
Ja det menar jag. Särskilt när man befinner sig i en räntemiljö där räntan ligger högre än vad den gjort senaste decenniet, och räntan förväntas sänkas framöver.
Sen beror det på vilken sorts räntefond du väljer.
korta räntefonder med statsobligationer är nästan att likställa med sparkonto.
företagsobligationer kan ge lite mer avkastning
high yield = högre risk men högre förväntad avkastning. Hög korrelation till aktier.
långa räntefonder ger mer diversifiering mot aktier, mer volatilitet, men också mer hävstångseffekt vid sjunkande/stigande räntor.
Korta räntefonder kan absolut diskuteras om privatpersoner borde ha i Sverige. I och med att vi ”artificiellt” har noll nedsida på sparkonton tack vare insättningsgarantin.
Visst finns det en liten uppsida i korta räntefonder, särskilt med företagsobligstioner, så som Spiltan Räntefond. Men nedsidan är okänd och inte bara i form av avkastning, utan också likviditet.
Glöm inte heller att om man har bolån redan har en betydande exponering mot räntemarknaden.
Huruvida räntorna kommer att gå ner eller inte, när det sker eller hur mycket de sänks är spekulation. Historiskt har vi inte speciellt höga räntor, de senaste decenniets låga räntor var extremt och förmodligen inget vi kan räkna med igen. Sänkning inom något år eller 2 är nog trolig men inte till tidigare nivåer.
Jag har svårt att tro att vi inte skulle hamna där igen. Det politiska parti som “lovar” att vi inte ska få låga räntor igen lär väl inte få många röster, medan de som strävar efter motsatsen får desto fler.
Och genom att riksbanksledamöter tillsätts av riksdagen så…
Långa räntefonder kommer att stiga när räntan går ner, men knappast korta.
Jag börjar titta på fasträntekonton för att få behålla högre ränta ett par år.