Lite funderingar om att addera räntor och ev. guld

Hej, hoppas inte detta blir för luddigt formulerat…

Läge nu; enbart aktieportfölj, nära marknadsvikt med global Index, globala småbolag, globala Investmentbolag, globala tillväxtmarknader.
Lång sparhorisont på minst 15-20 år, och automatiskt månadsspar rullar.

Tänker just nu på 2 alternativ för att bredda lite grann.

Alternativ 1:

Är inte redo att helt börja försöka göra en allvädersportfölj då jag är för dåligt påläst, så det är ej intressant. Men funderar på om man ska lägga till en del räntor samt en del guld, t.ex fördelat 70-20-10 på aktier-räntor-guld.

Ombalansering 1 gång per år och återgå till grundfördelningen brukar väl göras vad jag förstått.

Är det Captor Iris Bond A som är den enda vettiga räntefonden för ett sådant ändamål, eller finns annan liknande som inte har högre avgift? Jag tänker att durationen bör vara längre likt sparhorisonten på aktiedelen för att ge bäst krockkudde-effekt vid ev sättning/ar på börsen?

Guld blir sedan troligen iShares ETF hos Kiwitrader då den kan handlas utan avgifter tills man säljer, och går väl månadsspara i den också.

Alternativ 2:
Tänkte på detta som ett sätt att fortfarande ha absolut störst fokus på aktiedelen eftersom sparhorisonten är så pass lång, brukar ju sägas här på RT att då är det 100% aktier som gäller.

Aktieportföljen är precis som idag, månadssparet fortsätter. Men tar också en större summa från bufferten och stoppar in i kort räntefond (typ AMF) med 1 års duration. Säljer ev. positiv avkastning och köper mer i aktieportföljen för denna summa, och börjar sedan om 1 år till.

Observera att jag inte är intresserad av att flytta runt pengar mellan banker för att jaga bästa sparräntan helatiden. Jag tänker mer att en kort räntefond kan avkasta åtminstone ett par procent per år, istället för mitt buffertkontos nuvarande ganska tråkiga sparränta på 0.5%-0.75% (om jag minns rätt, sänktes till detta i slutet av 2024).
Och på så vis kan aktieportföljen få lite extra hjälp årligen av några extra slantar, och en del av bufferten som annars skulle ligga och skvalpa kan göra lite mer nytta årligen i kort räntefond.

Att förslag 1 skulle kunna vara rimligt är jag ganska säker på, men hur ser ni på alternativ 2 med det jag beskrivit ovan? Vettigt eller ska jag tänka om?

Eller är det så enkelt att pga sparhorisonten så ska jag sluta övertänka och hålla mig till 100% aktier fortsatt och kanske addera räntor likt AP7 vid 55-56 års ålder, dvs ca 25 år fram i tiden?

Säg till om något är oklart och behöver kompletteras.

Tack på förhand.

2 gillningar

Jag tycker förslag 1 är ganska vettigt. Är rätt å likt hur jag själv investerar långsiktigt med 80% aktier, 10% långa räntor och 10% guld och råvaror.

Om du nu ändå planerar köpa guldet via etf på Kiwi, så finns ju riktigt långa räntefonder där också, som jag tycker är bättre alternativ till att växeldra aktiemarknaden. Finns t.ex långa amerikanska och långa europeiska med 20+ ränteduration.

1 gillning

Hej!
Ränta som jag tänker är att du måste spara på bank eller motsvarande.
Tex Captor Iris Bond A har ju gått back 14% på 5 år. Det är beroende på att de handlas beroende på räntevariationen mellan de positioner som fonden har låst sina räntor på jämfört med den faktiska räntan.
Själv har jag sprit risker genom att spara hos Kameo, men det kräver sitt jobb.

Jag vet inte måste du verkligen ha guld och räntor öht ?

Du har 20 år i sparhorisont, förmodligen ännu längre om det är till pensionen och du ska börja bromsa redan nu ?

Globala indexfonder låg avgift, lätt att förstå, lätt att hålla någorlunda marknadsvikt och en korträntefond eller bankkonto till det :ok_hand:

Ok, då är alternativ 1 inte jättetokigt ändå…

Lång räntefond ska väl agera lite krockkudde mot aktierna vid sättningar. Vid Alternativ 1 så ska väl månadssparet ändras så att räntor och guld får sin del också, och inte bara aktierna? Ombalansering q gång/år.

Synpunkter på alternativ 2? Helt åt skogen eller ändå vettigt som ett alternativ?

Ja, korträntefond har jag ju varit inne på att placera en del av bufferten i…mest för att försöka få ut lite mer värde av de pengarna än att de ska slå aktierna till och från…det är ju isåfall i alternativ 1 det ska se.

Vad tycker ni om alternativ 2? Rimligt givet förutsättningarna jag beskrivit ?

Korträntefonden kommer i stort sett gå minus varje år eftersom vi har inflation därför tycker jag inte att du ska sälja av eventuell vinst från den och köpa aktier för. Bara bestäm en summa som du vill ha där sen lägger du resten i dina indexfonder.

Om jag kör på alternativ 1, vilken räntefond rekommenderar ni utifrån sparhorisonten?
Obs, bör finnas bland Länsförsäkringars fonder då jag troligen kommer ha räntefonden där tillsammans med aktieportföljen som redan ligger där…

Sparhorisont som sagt 15-20 år minst.

Finns det ett alternativ att spara i många (dvs sprida riskerna) banker med hög ränta och utan insättningsgaranti?
SaveLend har 5,5% om man binder i 1 år. Någon som har tips på de som ger hög ränta, är stabila, men trots det inte lyckas ha insättningsgaranti?

1 gillning

Det gäller väl att spekulera i hur du tror att räntan kommer förändras framöver. USA-räntan är troligtvis på väg upp, och då kommer långa räntefonder tappa i värde.
Jag tycker räntefonder är dåliga generellt, eftersom de både har hög risk och dålig avkastning

Jag tycker som du själv skrev:

Om du vill ha en räntefond som ska ha möjlighet att ge lite motvikt mot guld och aktier hade jag satsat på lång duration och låg kreditrisk. Länsförsäkringar ska ha Captor Iris så jag personligen hade valt den.

1 gillning

Dock är väl AMF Räntefond kort hyfsat säker med snittduration 1 år?

Jag bara tänker att om jag väljer att lägga en del av bufferten i denna, istället för att den delen bara ska ligga på ett vanligt konto med usel ränta, så kan de erbjuda några extra slantar årligen?

Aktieportföljen dock det största fokuset med månadsspar, Kort räntefond som ett extra tillskott årligen. Inga megasummor men bättre än vanliga buffertkontots ränta på 0.75%?

Som sagt, har ej riktigt tid eller ork att flytta runt mellan massa banker för att jaga bästa sparräntan.

Detta som alternativ 2…

Ja detta är ett jättebra upplägg. Jag gillar alternativ 2. Har själv ett liknande upplägg.

Finns flera oberoende rådgivare som förespråkar liknande upplägg.

Känns alternativ 2 bra för dig så ska du köra med det.

Jag tänkte förut att räntefonder kunde agera krockkudde gentemot aktier i en 90-10 portfölj, men har negativ personlig erfarenhet. Det fanns flera skäl till att det gick dåligt:

• räntefonder sjunker i värde när räntan stiger
  • aktiefonder går sämre när räntan stiger
  • vi är i en artificiellt skapad lågränteperiod som är historiskt unik

Då är frågan om det blir beskattning på totalt innehav på två olika ISK i samma bank, eller om det skattas på varje enskilt ISK?

Är ju skattefritt upp till 150k från i år, så om det gäller varje ISK så sätter jag 100k på ett separat ISK med Räntefond kort, då slipper man skatta på ett par procents avkastning efter ett år på den.

Är det skatt på totala ISK innehavet med alla konton är det kört då jag redan har betydligt mer i aktieportföljen.

Ja det är avdrag på allt du har samlat. Ett avdrag per person inte konton.

Tack för svar, då spelar det mindre roll hur mycket jag sätter in i Räntefond kort då aktieinnehavet är över skattefritt!

Allt lutar åt alternativ 2, aktiedelen får tuffa på för sig enligt plan, räntedelen ett extra komplement istället för att alldeles för mycket buffert bara ska ligga, bättre då att en bestämd summa om akuta saker behöver åtgärdas får ligga kvar där.

Få igång en långsam ränta-på-ränta effekt på kort räntefonden, så kan man flytta över aktieinnehavet längre fram om 20-25 år när det växt till sig och det är dags att trappa ner risken…

Men! Jag ser att det finns en räntefond med risk 1, precis som AMF Räntefond kort, som heter Fidelity US Dollar Cash A-DIST-USD.

Klart bättre avkastning på 3 och 5 år, dock i dollar-valuta. Bör jag undvika den fonden pga valutan ej är i SEK och att det blir en nackdel, eller är det bättre att ta den räntefonden istället? Avkastningen som sagt betydligt roligare till nästan samma avgift, och jag vet talesättet om historisk avkastning…