Hej, hoppas inte detta blir för luddigt formulerat…
Läge nu; enbart aktieportfölj, nära marknadsvikt med global Index, globala småbolag, globala Investmentbolag, globala tillväxtmarknader.
Lång sparhorisont på minst 15-20 år, och automatiskt månadsspar rullar.
Tänker just nu på 2 alternativ för att bredda lite grann.
Alternativ 1:
Är inte redo att helt börja försöka göra en allvädersportfölj då jag är för dåligt påläst, så det är ej intressant. Men funderar på om man ska lägga till en del räntor samt en del guld, t.ex fördelat 70-20-10 på aktier-räntor-guld.
Ombalansering 1 gång per år och återgå till grundfördelningen brukar väl göras vad jag förstått.
Är det Captor Iris Bond A som är den enda vettiga räntefonden för ett sådant ändamål, eller finns annan liknande som inte har högre avgift? Jag tänker att durationen bör vara längre likt sparhorisonten på aktiedelen för att ge bäst krockkudde-effekt vid ev sättning/ar på börsen?
Guld blir sedan troligen iShares ETF hos Kiwitrader då den kan handlas utan avgifter tills man säljer, och går väl månadsspara i den också.
Alternativ 2:
Tänkte på detta som ett sätt att fortfarande ha absolut störst fokus på aktiedelen eftersom sparhorisonten är så pass lång, brukar ju sägas här på RT att då är det 100% aktier som gäller.
Aktieportföljen är precis som idag, månadssparet fortsätter. Men tar också en större summa från bufferten och stoppar in i kort räntefond (typ AMF) med 1 års duration. Säljer ev. positiv avkastning och köper mer i aktieportföljen för denna summa, och börjar sedan om 1 år till.
Observera att jag inte är intresserad av att flytta runt pengar mellan banker för att jaga bästa sparräntan helatiden. Jag tänker mer att en kort räntefond kan avkasta åtminstone ett par procent per år, istället för mitt buffertkontos nuvarande ganska tråkiga sparränta på 0.5%-0.75% (om jag minns rätt, sänktes till detta i slutet av 2024).
Och på så vis kan aktieportföljen få lite extra hjälp årligen av några extra slantar, och en del av bufferten som annars skulle ligga och skvalpa kan göra lite mer nytta årligen i kort räntefond.
Att förslag 1 skulle kunna vara rimligt är jag ganska säker på, men hur ser ni på alternativ 2 med det jag beskrivit ovan? Vettigt eller ska jag tänka om?
Eller är det så enkelt att pga sparhorisonten så ska jag sluta övertänka och hålla mig till 100% aktier fortsatt och kanske addera räntor likt AP7 vid 55-56 års ålder, dvs ca 25 år fram i tiden?
Säg till om något är oklart och behöver kompletteras.
Tack på förhand.