Bästa långa räntefonderna

Vilka långa räntefonder anser du är ”bäst” utifrån ett mellanriskperspektiv, sparhorisont 5-10 år.
Motivera gärna!

1 gillning

AMF Räntefond Lång har iallafall låg avgift.

2 gillningar

Finns lite olika vägar att gå här som jag ser det :slight_smile:

Alternativ 1: - Mixa en lång räntefond och en kort räntefond för att själv få fram önskad snittduration. Blir enkelt om man vill ha längre duration att bara öka andelen i den långa räntefonder och minska den korta. Tvärtom när man ska sänka durationen. Sikta på en snittduration som är ungefär som sparhorisonten. Exempel här tänker jag Captor Iris som har en duration på 10+ år och Amf kort som bara har max 1 år.

Alternativ 2: - Om man vill ha lite mer global spridning samt lite företagsobligationer med högre kreditrisk så är en blandning av AMF Mix och Amf lång ett bra alternativ. Här får du både globala och svenska statsobligationer samt svenska företagsobligationer. Snittduration kring 4 år kanske?

Alternativ 3: - Storebrand obligation. Svenska obligationer med en duration på 2-7 år. En medelväg med låg kreditrisk.

Personligen hade jag nog valt alternativ 1 där man själv kan styra över över snittdurationen samt att det är låg kreditrisk.

4 gillningar

Ett alternativ är också att kombinera Captor Iris med bankkonto istället för Amf Kort (om man har möjligheten vill säga).

1 gillning

Där här kör jag med. En bra räntefond för blandportfölj med aktier/räntor. Svenska statsobligationer och AA+ rating.

Mitt råd är att skippa korta räntefonder för sparhorisont > 5 år. Man vill utnyttja längre durationer, framförallt nu när räntan är hög.

2 gillningar

Kan absolut vara en väg att gå om sparhorisonten är längre än 5 år och man befinner sig i en get richfas. Ser inget fel i att mixa exempelvis AMF Räntefond Lång och korträntefond/Sparkonto i en blandportfölj även för sparhorisonter över 5 år. Hur man konstruerar sin räntedel för en sparhorisont 5-10 år beror väl på graden av riskaversion/riskaptit man har samt vilken funktion man önskar att räntorna ska fylla i portföljen. Samtidigt ska man komma ihåg att har man en 50/50 portfölj så kommer räntorna i din portfölj utgöra 50 % av portföljens totala avkastning. Jag tänker spontant att det inte kommer skilja så många procent på portföljens avkastning baserat på vilket alternativ man väljer. Hjälp mig/rätta mig om jag tänker fel! Minns något Henrik Tell sa i ett avsnitt på Rika Tillsammans. Han sa något i stil med att du kommer inte att få merparten av din avkastning från räntorna i en portfölj utan från aktierna. Något i den stilen.

Exempel på fonder att använda för en blandportfölj vid en sparhorisont 5-10 år.

AMF Räntefond Lång
AMF Räntefond Mix
AMF Räntefond Kort (Alternativt Sparkonto med insättningsgaranti)
Storebrand Obligtion
Captor Aster Global Credit
Captor Aster Global Credit Short-Term
Captor Iris Bond
Avanza Ränta Global

2 gillningar

Bästa långa enligt mig:

Danske invest globala realräntor, enda fonden med tillräckligt långa realräntor

Captor iris, enda fonden med lite längre durationer (10år) och hög kreditvärdighet

Captor Aster global credit och HY, enda företagsobligationsfondrerna med längre durationer, dock rätt onödigt att äga då man kan ha aktier istället till lägre kostnad.

Mellanlånga mixalternativ med låg kostnad:
AMF räntefond mix/lång
Storebrand obligation

4 gillningar

Min nuvarande portfölj inom räntor:

50% AMF Räntefond Lång
40% AMF Räntefond Mix
10% Storebrand Globala Företagsobligation

3 gillningar

Jag håller med dig. Minns också Henriks uttalande om räntor.

Jag ser bara inte poängen med en kort räntefond om man ska ha de investerade i 5+ år. Eftersom de knappt har volatilitet så får man mindre effekt av de mot aktiers rörelse. Det kan vara vettigt att ha dem i ren värdebevaring, men som komplement till aktier är längre duration och säkra obligationer att föredra. Som motvikt snarare än källa till avkastning.

2 gillningar

Jag förstår precis hur du resonerar och kan absolut hålla med👍🏻.

Jag tycker däremot det var jättebra som Mattias gjorde och illustrerade lite olika alternativ.

1 gillning

Repeterar mitt svar / syn på det från en annan tråd :slight_smile: Min 3 go to obligationsfonder listade på slutet. I någon portfölj har jag kryddat med Captor Iris för att skrämma upp durationen / ränterisken.

2 gillningar

Tack! Vad tänker du för tidsperiod för sparande i dom länge ränteföonderna? 5-6 år?

Bra att du vet hur räntan kommer att vara i framtiden. :slight_smile:

Enligt mig, så är inte räntan hög.

Tänker inte att man ska hålla en lång ränte fond isolerat, utan kombinera med aktier eller andra tillgångar, och då bör man ha 3+ år sparhorisont:

3 gillningar

Av eget intresse, källa?

1 gillning

https://www.amazon.se/-/en/Larry-Swedroe/dp/0312291302

Svenska 10åringen ligger strax över 2%, är väl inte direkt högt ur ett historiskt perspektiv?

Jag hoppas det går bra för dig.

Jätte bra förslag!!! Tack snälla

Alltså tanken för totala portföljen är inte enbart räntor utan 50% global index och 50 indexfonder, :blush:

Så typ detta upplägget
50% LF global
25% AMF kort
25% AMF mix alternativt AMF lång