Det hade varit intressant att göra en sammanställning av vad de olika robotarna och andra ränteförvaltare förespråkar att komplettera aktier med.
Lysa - bred ränteportfölj. Stat, kommun, real, krediter. Ca 50/50 globalt/Sverige.
Opti - Globalt och valutasäkrad. Hela höstacken med nominella, real, krediter och EM.
Captor - föreslår alltså långa statsobligationer?
W.B - korta statsobligationer (T-Bills)
Jag själv - Brett, globalt och inte nödvändigtvis valutasäkrad om det är lång horisont. Mix av korta, medellånga, långa statsobligationer, realräntor och Investment Grade med rörlig ränta. Använder samma portfölj av räntor oavsett vilken hink/portfölj jag sparar i. Grovt ser det ut såhär:
50% globala statsobligationer
20% globala realräntor
20% globala företagsobligationer med rörlig ränta (IG)
10% statsobligationer tillväxtmarknader
Vad har vi mer?
OBS! Detta inlägg har blivit utbrutet till en ny tråd. Se istället den tråden för den senast uppdaterade versionen av bilden!
Gamla inlägget
Här kommer mitt försök till att en gång för alla reda ut räntedjungeln. Det poppar ständigt upp nya trådar och frågor om räntor här på forumet, och diskussionen i räntetråden var så otillfredställande eftersom något konsensus aldrig uppnåddes, så det känns inte bra att hänvisa till den.
Med inspiration från detta inlägg har jag därför skapat en visuell översikt av utvalda, representativa räntefonder:
När man väljer räntefonder till sin portfölj bör man alltså först ställa sig frågan: vilket syfte vill jag att räntefonderna ska fylla?
Stabilitet.Exempelvis för placering av kapital vid kort sparhorisont < 5 år. I detta fall vill man minimera volatilitet och nedgångar hos räntefonderna, genom att välja korta löptider och låg kreditrisk. Fokusera mot hörnet nedåt vänster.
Diversifiering.Exempelvis som komplement till globala aktieindexfonder, för att öka portföljens riskjusterade avkastning. I detta fall vill man hitta räntefonder som tenderar att vara okorrelerade med aktier, och som har liknande volatilitet, vilket innebär långa löptider och låg kreditrisk. Fokusera mot hörnet nedåt höger.
Avkastning.Exempelvis vid långsiktigt sparande, som ett alternativt tillgångsslag till aktier. I detta fall vill man hitta räntefonder med hög ränta, vilket innebär lägre kreditbetyg (högre kreditrisk). Fokusera mot hörnet högst upp.
Resonemang kring vissa räntefonders placeringar
I ursprungsdiagrammet fanns “zero-coupon bonds” i nedre högra hörnet, men eftersom sådana inte finns på svenska räntemarknaden har jag justerat diagrammet.
Realräntefonder är konsekvent nedom motsvarande nominella obligationsfonder, eftersom realräntor alltid är till 100% utgivna av stat.
AMF Räntefond Lång är högre upp än Mix, eftersom den innehåller större andel företagsobligationer.
Med X-tra långa statsobligationer avses i första hand ETF:erna IS04, DBXG, UIMB, FRC4.
Optis ränteportfölj ligger lite närmare nedre högra hörnet eftersom det är lite större andel statsobligationer (såväl nominella som reala) jämfört med Lysas ränteportfölj.
Förhoppningsvis kan denna översikt bidra till lite mer klarhet! Jag vill väldigt gärna höra om ni inte håller med om någon fonds placering, eller om ni saknar någon fond i diagrammet. Tanken är att översikten ska vara levande.
Generellt så är vi inga stora förespråkar av svenska statsobligationer eftersom deras löpande avkastning är för låg. Det finns bättre alternativ i den svenska räntemarknaden än staten, även om dessa alternativ är svårare att nå för privatsparare.
Resonemanget kring en aktietung portfölj och räntor som ett komplement till denna är helt enkelt att du vill ha mycket duration för att få något som inte bör samvariera med aktier då dessa typiskt tappar i värde, tänk lågkonjunktur. Vid stimulans i dess situationer pressas oftast räntor ner vilket ger en positiv avkastning som blir större för ränteplaceringar med lång ränteduration.
Att vi undviker krediter här är för att de riskfaktormässigt i princip är lågbeta aktieplaceringar. Då kan du lika gärna handla lite mer aktier och lite mindre räntor. Korta riskfria räntor, exempelvis statsskuldsväxlar, behåller sitt värde bra, men de bidrar på grund av den obefintliga durationen inte till portföljavkastningen på samma sätt som lång duration gör vid räntefall. De är väl snarare att betrakta som ett alternativ till kontoplacering.
Här är en översikt över ränteportföljerna hos Lysa och Opti 6 tidigare i år. De skiljer sig rätt drastiskt åt och nu har Opti gjort ännu lite fler förändringar.
Tack för påpekandet, kommer flytta fonden mer åt vänster.
Placeringen för Lysa är bara höftad, har inte gått igenom alla innehaven så noga. Men efter att ha sett din tabell håller jag med om att den borde flyttas nedåt.
Stort tack för input, ska uppdatera översikten vid tillfälle. Tanken är att den ska vara levande, det var egentligen bara ett snabbt första utkast.
1 gillning
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
11
Riktigt snyggt! Det svåra tycker jag är att bestämma sig för var i triangeln man vill placera sig! Tycker inte alltid det är glasklart. Jag kan själv känna att jag egentligen vill ha lite av varje hörn i triangeln.
Jag håller med. Egentligen har jag inget behov av avkastning utöver inflationen i den här delen. Men jag kan tänka mig en liten del Corporate bonds. Det är frågan om lång eller kort duration som jag går och lurar på mest. Det viktigaste är en stor del statspapper för att veta vad jag får, men säkert inget fel att ha lite långa för att göra portföljen bättre i nedgång. Det finns också en viss risk att de blir liggande en längre tid 10år+ utan större portfölj uttag (i relation till totala värdet). Då vore det synd att göra hela räntedelen för kort.
Som jag tänker känns det faktiskt inte fel att ha det lite hackat och lite malet. Lite åt allväders hållet om jag fattar rätt.