Ett ramverk för räntefonder och räntor i ett sparande | Provprat och låt oss hjälpas åt

Men varför vill man ta en räntefond på 3% om man kan få en sparkonto på nästan 4%?

Om sparkonto med bra ränta endast finns att tillgå i SEK tex, och man inte tänker betala större kostnader i den valutan. (Jag :cowboy_hat_face:) Dvs man vill inte ta medföljande valuta risk. Då tar jag hellre en räntefond utan hedge i rätt valuta om den är rätt prissatt.

För de som ser sig som SEK baserade förstår jag inte helt varför man vill blanda in andra valutor överhuvudtaget. Jag hade tagit sparkonton eller räntepapper i SEK. Det känns som en omväg att ränte spara i annan valuta och sen ovanpå det betala för hedge.

Möjligen har jag missat nått.

2 gillningar

Den förväntade avkastningen på räntefonder idag är betydligt högre än 3% av just den anledningen.

2 gillningar

Jag använder etf:er och där finns inga räntefonder i sek eller hedgade till sek. (förutom xact obligation). Jag har inget emot den extra volatilitet som uppkommer pga att valutorna rör sig, eftersom jag har lång sparhorisont. I det långa loppet tror jag det jämnar ut sig. Finns ju en tråd nu om att sek inte har försvagats mot dollarn realt sedan 80-talet trots att det rört sig mycket upp och ner på kort sikt.

2 gillningar

Får man fråga vilka ETFer du kör med? Jag är i färd med att börja med ETF för värdepapper i Euro, också utan hedge. Jag är även nyfiken på utdelande ETFer att ha som tillskott utöver tjänstepensioner från 55. Räntefonder verkar dela ut ca 1% - 1.5% just nu.

1 gillning

Du kan läsa om mina portföljer här i denna tråden:

I det här inlägget om obligationer så skrev jag lite mer om fonderna jag använder:

Här finns en länk till en kopia av min ränteportfölj på Kiwi :slight_smile:

1 gillning

Tack, det ser spännande ut. Vet du vad skillnaden är mellan denna du har:
iShares € Govt Bond 1-3yr UCITS ETF EUR (Acc)
Och denna jag tittar på:
iShares Core Govt Bond UCITS ETF EUR (Acc)

Min är lite billigare (0.07) men blandar in lite längre duration tror jag?

Har du någon länk till fonden?

Den jag använder som frågar om är endast korta statsobligationer i euroländer.

1 gillning

Sorry iShares Core bytte jag ut i min lista mot denna:
Jag bytte till mix av durationer (annat referensindex) och dist.

Vanguard EUR Eurozone Gvt Bd UCITS ETF EUR Dis

Kommentera gärna :slightly_smiling_face:

Kan ni förklara varför ni vill ta fonder i annan valuta än SEK? Jag förstår inte riktigt anledningen till att göra det? :thinking:

I mitt fall är det för att jag har nästan alla kostnader i Euro och jag vill inte ta valuta risk och inte betala för hedge. Dessutom köper jag i Euro (har vissa inkomster i EUR) och vill inte betala valuta avgifter.

Kanske är det så för vissa i övrigt att de vill åt en större / historiskt säkrare valuta.

1 gillning

Min uppfattning är dessutom att t.ex USD fortfarande fungerar lite som en safe haven när shits hit the fan.

I mitt fall handlar det även om att jag vill komma åt vissa specifika räntefonder och då finns inte dessa i sek att tillgå. Dessutom är aktiedelen också vädigt mycket USD och då känns det naturligt att även räntedelen är det. Som sagt, mina portföljer är långsiktiga. Hade det varit mer kortsiktigt så hade jag inte tvekat att endast placera i Sek. Det gör jag redan t.ex med buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto.

Dessutom vet jag inte om jag alltid kommer bo och leva i Sverige och spendera mina pengar i SEK. Vem vet vad framtiden har för planer för mig :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Helt klart rimligt och egentligen som jag ser det enda anledningen, givet att man inte vill spekulera i valuta.

1 gillning

Det borde väl nämnas något om företagsobligationer och dito fonder också. Typ Spiltan högräntefond och liknande.

1 gillning

Absolut. De är istället för aktierisk tänker jag.

Nej, det känns ungefär som att navigera efter månen, inte helt vetenskapligt. Men det finns ju några säkra kort som kanske inte är fel att ha lite papper i som sades ovan.

Tänker att min översikt som jag postade i den andra tråden om räntor kan vara intressant även här:

Här är mina förslag på konkreta fonder för de olika situationerna:

Utlåning på kort tid(Kort duration) Utlåning på lång tid(Lång duration)
Låg risk för att inte få tillbaka pengarna (Låg kreditrisk) Bankkonto alt. AMF Räntefond Kort Captor Iris Bond
Hög risk för att inte få tillbaka pengarna(Hög kreditrisk) Storebrand FRN Företagsobligation alt. Storebrand HY Företagsobligation Captor Aster Global High Yield

Captor Aster High Yield har duration på 3,32 år, men får anses vara “långt” i sammanhanget tycker jag. Det är ju volatiliteten som är väsentlig, och den fonden har klart högst volatilitet på den svenska räntemarknaden.

4 gillningar

Detta är väl motsvarigheten till Iris fast globalt och inte i Sverige? Borde den inte vara i låg kreditrisk + lång duration?

Förslag på förbättring på din bild? Istället för AAA etc. skulle du inte kunna göra en markering med IG / non-IG? Eller om jag kan få originalet till bilden så kan jag jobba lite med den också. :slight_smile:

Jasså? Jag uppfattar Captor Aster Global Credit som en global företagsobligationsfond (kreditratings ned till BBB-), medan Captor Iris ser jag mer som en statsobligationsfond (enbart AAA), även om det är bostadsobligationer. Men det är klart, det är nog fel att kalla det för “hög” kreditrisk. Uppdaterat mitt förra inlägg. Kanske framkommit något annat under intervjuerna också?

1 gillning

Zino, du har uppfattat det helt rätt, i Aster-fonderna handlar vi annat än AAA. I Captor Aster Global Credit och Captor Aster Global Credit Short Term handlar vi ren Investment Grade, dvs ner till BBB-. I Captor Aster Global High Yield handlar vi High Yield, dvs kreditbetyg från BB+ och neråt. I Iris har vi bara svensk AAA-risk, dvs svenska staten och svenska säkerställda obligationer.
Daniel

4 gillningar