Hej!
Har äntligen bestämt för att börja spara för första gången. Har läst en hel del på Rika Tillsammans under senaste tre veckorna och har bestämt mig för att bland annat investera i en nybörjarportfölj. Något som jag dock är fundersam över är det med räntefonder.
Nybörjarportföljen 2021 har 20% andel i “AMF Räntefond Mix”. Som jag har förstått är dock den riskjusterade avkastningen på räntefonder relativt låg just nu. Undrade därför varför man inte bör lägger denna andel på ett sparkonto (kontanter) istället. Alltså ifall det är smart att lägga 40% totalt på sparkonto istället för 20%. På andra sidan tänker jag att “AMF Räntefond Mix” är ganska låg just nu men som nybörjare vet jag inte ifall jag får tänka så.
Annars så var sista ombalanseringen ett tag sedan (podd #186, jan 2021). Undrade därför ifall det finns andra justeringar man kan ha med ifall man tänker börja nu.
Personligen föredrar jag alltid en välkomponerad räntedel istället för bankkonto. Inte minst för att kunna de den totala utvecklingen för en portfölj inklusive räntedelen…ibland är halvonödiga saker viktiga.
Jag har majoriteten av mitt sparande hos Lysa och där löser de ränteallokeringen.
I den ombalanseringen du länkade så har ju de valt 20% i “AMF Räntefond Mix” eller förstår jag fel? Jag bifogar med bilden på det.
Lysa låter annars som något jag definitivt ska läsa mig in på men just nu vill jag gärna köra på en liten nybörjarportfölj. Tycker att det ör en del roligt att göra själv och lära sig samt vill gärna ha med lite guld i sparandet.
Redan i ingressen för avsnittet nämns att de har en ny syn på bankkonton och till varje modellportfölj beskrivs bankkonto som ett alternativ till räntedelen.
Det stämmer att årets upplaga av nybörjarportföljen består av 20% amf räntefond mix och 20% sparkonto.
Rikatillsammans brukar uppdatera portföljerna en gång om året i Januari.
Vill du inte ha räntefonder så är ett sparkonto med ränta absolut ett bra, och framförallt riskfritt alternativ.
Personligen så väljer jag dock att ha räntefonder i mina portföljer. Jag har redan dom pengarna jag behöver som jag anser ska vara sparkonto och väljer därför att köra räntefonder istället för sparkonto i räntedelen av portföljerna.
Dock kombinerar jag med flera olika räntefonder. Amf räntefond mix, danske invest globala realräntor och Spp high yield. Om detta låter intressant så skulle man kunna köra t.ex 25% Amf mix, 10% DB Realräntor och 5% Företagsobligationer (t.ex Spp high yield).
Nu är jag kanske den träkigaste gubben på detta forumet, men vad om tredje alternativet: att amortera mer? Efter att man har samlat en tillräckligt stor summa på sparkonto för att täcka buffert + önskat likviditet därutöver, varför inte räntespara på den andra sidan av nollan?
Är det lätt att hitta räntefond som ger större afkastning än [din bolånereånta + 0,375%]