En 60/40 portfölj med sparkonto istället för räntefonder?

Hej, vad finns det för fördel eller/och nackdel att i en 60/40 portfölj ha räntedelen på sparkonto istället för räntefonder. Jag tänker då att alternativen antingen är sparkonto med idag ca 4%+ ränta för de 40%.

Alternativet annars är “klassisk” 60/40 där 60% blir Storebrand all countries, och 40% blir Amf räntefond mix och Amf räntefond lång. Eller bör jag kanske då köra en mix av räntekonto och räntefonder?

Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Småuttag kommer troligen att ske årsvis med start om ca fem år, men portföljen kommer via ombalansering kvarstå som 60/40.

Tack på förhand!

1 gillning

Inlåningsräntan på sparkontot närmar sig nog snart sin topp och kommer därefter sjunka igen i takt med att räntorna kommer sjunka framöver (om de gör det).

Medans det blir tvärtom för räntefonderna som kommer få en stigande avkastning, och ju längre duration desto högre.

Man kan också argumentera för att det är smidigt att ha portföljen samlad på ett och samma ISK.

3 gillningar

Bra då har jag förstått läget rätt. Men finn det något konsensus från forskningen? Tänker som med aktier att index är bäst över långa perioder. Hr tänker jag enklast gällande räntefonderna.

Jag kan killgissa mig till att vi har två tre höjningar kvar, vilket då är bra för räntesparander. Negativt för räntefonderna. Sen vänder det, o då går det bättre för räntefonderna och sämre för räntekonto. Men, då försöker jag också tajma och förutse, det vill jag ju inte.
Vad (bör) blir rätt här?

Allt på samma konto vore skönt såklart.

Hej!

Frågan är vad som blir rätt för dig. Du har ju redan definierat andelen räntor i portföljen och frågan nu är vilken roll räntorna ska spela i portföljen. Du ska inte ta ut hela summan på en gång och har så pass lång sparhorisont att durationen i Amf mix eller Amf lång skulle fungera.

Några långsiktiga skillnader mellan sparkonto och Amf mix/Amf lång:

• Amf mix/Amf lång ger möjlighet till högre avkastning än sparkonto på längre sikt. Detta gör också att pengar på sparkonto sannolikt tappar mer i köpkraft på grund av inflation.

• Amf mix/Amf lång kommer att ha högre volatilitet och värdet kan i perioder minska nominellt. Det kan inte pengarna på sparkonto - du vet att du nominellt alltid har minst samma summa som du har satt in.

• Med både sparkonto och räntefonder kan du dra fördel av ombalanseringseffekten. Dock har räntefonderna potential att ge en större fördel, då dessa ofta (inte alltid) stiger mer i värde i perioder då aktier går dåligt.

Rätt för dig bör vara de egenskaper som du vill ha ut av räntedelen. Det viktigaste är ändå att du har kommit fram till 40% räntor. Är det svårt att välja kan du väl börja med det du tror mest på i nuläget, alternativt 50/50 och successivt köpa in dig i räntefonderna om du tror mer på dessa på sikt. Om du i perioder skiftar i fördelningen mellan sparkonto och Amf mix/amf lång i räntedelen beroende på marknadstro, är enligt mig mindre vanskligt än att ändra fördelningen 60% aktier och 40% räntor.

Även om man ska vara försiktig med att sia om framtiden, så prisar räntemarknaden iallafall in sänkningar tidigt nästa år. Kolla bland annat in följande inlägg:

Lycka till med dina val!

4 gillningar

Tack för mycket bra och utförligt svar, tycker det låter helt rimligt!

Jag landar nog i att om ca fem år då ha kommande uttag (ett eller ett par års) på räntekontot, så länge det nu inte närmar sig runt nollan igen. Till dess löpande köp/flytt från räntesparkontot till AMF mix och Lång.

3 gillningar