Schablonskatt på ISK är högre och avkastning på räntefonder lägre (upplever jag det som). I vårt barnspar är horisonten just nu ca 10 år vilket innebär att det är dags att växla ner risk från indexfonder till mindre volatila tillgångar som räntefonder eller annat.
Jag undrar därför om det just nu är bättre att placera räntefondsandelen (krockkudden) på sparkonto (3.15% ränta just nu) istället?
Kan någon ge mig några tankar om detta? @janbolmeson jag har letat efter tråd eller avsnitt om ovanstående men har inte funnit att ni diskuterat detta alternativ särskilt nu när styrräntan är där den är.
Förväntade avkastning på räntefonder har ökat i och med att räntorna ökat, finns tex HY-fonder som nu har en förväntad avkastning på upp mot 7-8%. Har du möjligtvis tittat på historisk avkastning när du bildat din upplevelse?
I och med att styrräntan har stigit så är numera den förväntade avkastningen på räntefonder positiv igen. När räntorna väl kommer stabilisera sig eller till och med sjunka så kommer räntefonderna ge bättre avkastning. Förväntad avkastning förmodligen bättre än sparkonto och mer än vad skatten på isk kostar.
Har för mig i senaste avsnittet om räntor så nämndes det att vanliga säkra AAA statsobligationer har en förväntad avkastning på runt 4-5%. Krediter som IG och HY ännu högre.
Men om ni fortfarande har 10 år kvar i sparhorisont så kanske man kan vänta ytterligare nåt år innan man drar ner på risken. Brukar tänka 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Sen är dessutom frågan om barnen ska få pengarna i kontanter (sparkonto) eller en investerad portfölj som de sedan själva får förvalta? I så fall kanske man vill landa i en typ 60/40-portfölj eller liknande?
Jag kör AMF räntefond mix/lång. Dock osäker på förväntad avkastning för dessa? @Alec
Tror vi kommer satsa på att ha medel tillgängliga till barnen efter 10 år, de är då runt 20 år. Jag hoppas att de använder delar till investering på egen hand kombinerat med boende/nöje eller annat.
Grejen med historisk avkastning är att den inte säger nånting om framtida avkastning. Vi kommer från en lång tidsperiod med sjunkande räntor och väldigt låga räntor vilket inte har gynnat räntefonder. Särskilt inte de med längre durationer.
Nu har vi ett helt annat läge på marknaden med betydligt högre räntor och det är väl ganska troligt att så småningom kommer räntorna sjunka igen. Då kommer räntefonderna ge bättre avkastning.
@MattiasA90 Håller med om att historisk avkastning inte säger något om framtida avkastning!
Men om vi kommer från en lång period av låga räntor och en räntefond har historiskt låg avkastning senaste 9 åren så har jag svårt att se hur logiken i punktformen stämmer (för just AMF räntefond mix iaf )
Hur prissätts räntefonder, är det av en framåtblickande marknad eller sker det mer automatiskt beroende på ränteläge? D.v.s. om vi antar att Riksbanken höjer mer i år, kan man vara strategisk och vänta med inköp av räntefond? Eller är allt inprisat av en framåtblickande marknad som för aktier?
Är ingen expert på sånt här men antar att det borde ske automatiskt i takt med att de rullar sina obligationer i takt med att löptiden går ut? Och då får de in nya obligationer med den “nya” räntan. Detta tar ju längre tid för en fond med lång duration och går snabbare för en kort räntefond.
Marknadsräntorna styrs väl däremot mer av förväntan.
Går man in på Amfs hemsida och tittar på fondens halvårsrapport så ser man att det dräller av lågränteplaceringar som förfaller först om några år. Den är inget för mig. Den passsr dig förhoppningsvis bättre.
Trots allt så är [för svenska korta placeringar] styrräntan basen i räntesättningen för korta papper.
Exempelvis så är styrräntan just nu 3,5 procent. Stibor 3 mån är 3,82 procent, eftersom man förväntar sig höjning under kommande 3 mån. Hade man förväntat sig sänkning hade den kanske legat på 3,30.
Ju längre löptid desto mera förväntningspåverkningar.
Eftersom man kan få ca 3,5% helt riskfritt på sparkonto kan du räkna med en högre förväntad avkastning än så eftersom du tar en högre risk. Och HY förväntas ge ca 7-8%, så AMF lång bör ligga någonstans mittemellan på kanske 5%.
@Nestor nämnde tidigare att det i nuläget kräver 2,9 % avkastning på ett ISK konto för att det ska nolla ut. Så om man skulle räkna med 5% avkastning på AMF så är vinsten bara 2%. Då låter de bättre med sparkonto utan risk med 3% avkastning just nu iaf @Alec
Ja sparkonto är inget dåligt alternativ, men vill man ha chansen att skydda sitt kapital mot inflation har man inget annat val än att ta mer risk, men beror ju också på vad syftet är med din placering.
Hur stor del har ni tänkt växla ner? 10% per år kvar kanske är lagom om ni vill minska risken redan.
Jag blir klar med barnspar till 18-åring i höst . Har pengarna på i KF och kan därför tyvärr inte ha räntespar. Annars hade jag lätt valt det på grund av garanterad avkastning framför räntefonder.
Har kört indexfonder fram till 8 månader innan och nu typ 50/50. Tanken är ju ändå att barnet ska fortsätta ha en del av beloppet i indexfonder, eget sparande, och vill förmedla att börsen är bäst långsiktigt, i ord och handling.