Räntefond på lång sikt

Jag sparar till barnbarnen, vilken räntefond ska man välja när man ska spara i ca 10-15 år?

Jag sparar i andra fonder också till dem.

På så lång sikt så hade jag nog sparat det i aktiefonder ändå. Antar att du tycker att börsen är dyr för tillfället och vill säkra en del av deras besparingar?

Om du ska ha “räntor”, och så som ränteläget ser ut just nu så hade jag hellre satt den delen av sparpengarna på sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Det är det säkraste sättet att få någon typ av ränte-avkastning. Du kan binda sparandet på 2-3 år för att få bättre ränta på runt 1.5%

Alltså att dela på sparandet - aktier/aktiefonder för sig och sparkonto med ränta för kontantdelen.

Om du senare tycker att aktier är billigare tex. efter en krasch så kan du investera dem i aktiefonder då.

Du kan hitta bästa sparkontoräntorna på denna sidan

https://www.compricer.se/sparande/?domain=www.compricer.se&amount=100000&showonlydepositguarantee=yes&showonlyfreewithdrawals=no&maxbindtime=12&timetype=exact

1 gillning

Exakt så gör vi till barnen. Hälften av barnbidraget till sparkonto med ränta och hälften till aktiefonder. Lite som försiktiga portföljen. Kommer nog vikta om till mer aktiefonder så småningom men just nu känns det tryggt för en nybörjare :slight_smile:

2 gillningar

Du skriver om fördelen att man kan gå in i aktier när det passar, men är inte pengar i en räntefond som AMF lång räntefond mer likvida än pengar på ett fasträntekonto?

1 gillning

När du sparar till barnen på sparkonto med ränta,är kontot i ditt namn eller barnens.

Det är i barnens namn. Men det tillfaller inte barnen förrän de fyller 18.

1 gillning

Jag skrev inte ”när det passar” :slight_smile: De alternativen jag ser är:

1. sparkonto med rörlig ränta med 0.6-0.8%
  2. sparkonto med kortare 3, 6 månader bindning med 0.9-1% ränta på tex Collector
  3. Sparkonto med bunden ränta på längre tid där man kan och är beredd på att bryta sparandet och betala straffet för det (kostar typ 1 års ränta). Kan löna sig om kraschen inte kommer förrän om ett antal år. I detta fallet ska man tex inte använda Avanza sparkonto+ eftersom de inte tillåter att bryta bindningen. Har man pengarna direkt på tex Collector, Hoist och andra nischbanker så kan man oftast bryta men man får kolla det.
  4. Räntefonder i sin fondportfölj där man får bestämma sig om man ska ha långa eller korta räntor. De bästa räntefonderna är listade i detta avsnittet. Personligen tror jag inte på långa fonder som den du nämner eftersom ränterisken är hög i långa fonder. Om räntorna börjar gå upp så kommer långa räntefonder att tappa i värde under lång tid. När/om man vill investera det i aktiefonder så är risken att långräntefonden gått back en hel del. Om jag inte kan hålla cash utan måste ha det i räntefonder (tex tjänstepension) så kör jag med en blandning av SEB Likviditet (säkraste kortränte fonden men backar något varje månad pga negativ räntemiljö) och SPP Företagräntor FRN (räntan sätts om löpande så låg ränterisk men viss företagsrisk) för att få åtminstone en positiv avkastning.

Det är de alternativen jag ser och hur jag resonerat :slight_smile: