Sparkonto eller räntefond för kort sparande?

Hej!

Jag har en fundering angående ett sparande för kontantinsats till ett boende. Vi planerar att försöka flytta till en annan bostadsrätt inom ett år, och då vi inte räknar med att få tillbaka så mycket vi önskat på den nuvarande bostadsrätten (köpte när priset var som högst i området 2017, priserna har börjat sjunka, föräldrarna hjälpte till med kontantinsatsen, utökade bolånet för ett bilköp i höstas) behöver vi se till att vi har ett ordentligt insparat kapital till kontantinsatsen för nästa boende (som förhoppningsvis är större än den tvåa vi bor i nu).

Är det någon idé att placera det hittills ihopsparade kapitalet i räntefonder (eller via fondrobot med 100% fördelning i räntor) med tanke på den korta tidshorisonten, eller ska man bara låta det sitta på sparkonto med insättningsgaranti? Som jag förstått det är räntefonder att föredra när sparandet är på kort sikt, men är det FÖR kort sikt? Varje liten hundralapp hjälper ju till, och med tanke på ränteläget just nu kanske det ger en liten skjuts? Eller finns det risker som väger tyngre till fördel att låta pengarna sitta kvar på sparkontot?

Om det finns en vits att flytta över det till räntefonder, vilka rekommenderar ni då? Eller bör jag ta hjälp av en fondrobot?

Tacksam för alla svar! :slight_smile:

Med hänsyn till den korta tidshorisonten är det bara sparkonto med insättningsgaranti som gäller.

Det som brukar rekommenderas här på forumet är att sparande med en sparhorisont kortare än tre år inte ska vara investerat på börsen.

När räntan går upp, vilket den onekligen gör nu, går värdet på räntefonder ned. Det är kanske inte så intuitivt. Om du vill läsa mer om räntefonder rekommenderar jag detta avsnitt:

Hej!

Tack för svar!

Ja, det känns lite lurigt att värdet går ned om räntan går upp. Huvudsaken kanske är att småspararen inte ska dra nytta av det kanske? :wink:

Jag ska se till att lyssna på och läsa avsnittet så att jag förstår det bättre.

Tack för hjälpen!

Det beror främst på att obligationerna som fonden består av är satta med den “gamla” räntan. Dessa blir inte lika eftertraktade när nya obligationer ges ut med den “nya” högre räntan. Därför måste de gamla obligationerna säljas mycket billigare och värdet på fonden minskar.

Efterhand så byts obligationerna i fonden ut löpande när durationerna löper ut och ersätts med nya obligationer istället. Ju längre räntefond, desto längre tid innan obligationerna byts ut och tvärtom.

Därför kan såkallade “säkra” räntefonder också kan vara ganska volatila på kort sikt när ränteläget ändras relativt hastigt. Därför är sparkonto bättre på så kort sikt. Då förlorar man åtminstone bara inflationen.

På längre sikt om man man vill ha med räntefonder i sina långsiktiga portföljer (t.ex om man inte gillar risken som kommer med 100% aktier) så bör de ge bättre avkastning än sparkonto. De brukar dessutom ha ganska låg korrelation mot aktier (i alla fall statsobligationer och realränteobligationer).

3 gillningar

Det är inte alls fråga om att lura några småsparare, utan enkel matematik som gäller för både stora och små belopp.

Lyssna på avsnittet och skippa konspirationsteorierna.

1 gillning