Sparkonto vs räntefond

Hej! Försöker ta reda på om en korträntefond (swedbank robur räntefond kort) är bättre än bankkonto med 3,5 %. får jag ränta på ränta effekten på ett bankkonto, på samma sätt som på en korträntefond?

Hej och välkommen! :slight_smile:

Ja, du får ränta på ränta på sparkonto också.

Vilket som är bäst är svårt att avgöra. Hur likvid behöver det vara? En räntefond tar nån dag att sälja och sen få in på kontot.

Vad gäller avkastning så kommer en räntefond avkasta bättre skulle jag tro, särskilt när styrräntan vänder neråt. Samtidigt kommer inlåningsräntan minska.

2 gillningar

Nån dag gör mig inget. Har ju lastat in alla pengar i fonden nu, men överväger om det är värt o köra ett SBAB konto istället…

det är detta med att fonden går ju upp och ner på daglig basis, medan med konto skulle jag få betalt på kontot ”årligen” på varje enskild insättning om jag förstår det rätt. På så vis får jag väl ränta på ränta om jag sparar flera år, fast jag får ränta på ränta varje dag i en fond… men jag vet inte :smiley:

Hur gör man för att räkna ut det här? 4% på räntekonto vs den korta räntefonden?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2026/swedbank-robur-rantefond-kort-a

Ger räntefonden då mer/lika i avkastning mot räntesparkontot?

Du har ju inte direkt 30% skatt på ditt ISK konto. Men det får du på SBAB. En hyfsat viktigt parameter ifall det rör sig om större belopp.

Tycker detta är en bra fråga. Brottas själv med detta. Räntefonder känns krångligt och komplicerat för en vanlig småsparare som jag själv.
Landar därför i att sparkonto är bäst (för att det är enklast). Visst där finns skatten på 30%, men samtidigt så riskerar inte de pengarna att tappa i värde så som räntefonder kan göra (tänker bort inflationen nu).
Fanns ju “säkra” räntefonder som fullkomligt kollapsade under pandemins börsfrossa. Då föll ju både aktier och räntor på börsen. Blev lite avskräckt den gången måste jag erkänna.

Så har gjort det lätt för mig och håller räntedelen på ett sparkonto. Det räcker att det svänger och lyser rött på aktiedelen, vill inte utsätta mig för samma när det gäller räntedelen :smile:

Finns inget själviklart svar på frågan men min personliga åsikt är att du lugnt kan strunta helt i räntefonder, de är inget för nybörjare - svåra att motivera, låg avkastning jämfört med aktier och hög volatilitet jömfört med bankkonto.

Om du har ett väldigt stort kapital (typ ekonomiskt oberoende) så kan det finnas undantagsfall när räntefonder är värda att använda.

1 gillning