Tips fördelning av fonder 2026 önskas!

Bästa forummedlemmar!

Har precis köpt ny bostad, fått bra ränteerbjudande från SEB och kommer därmed byta bank samt föra över mitt sparande dit. Läge för ett omtag i ekonomin och valet av fonder alltså.

2022 startade jag ett fondsparande med hjälp av tips här från forumet. Jag har sedan dess haft ett ISK för allmänt spar och ett för privat pensionsspar på Avanza (utöver vanligt sparkonto på min bank). Fördelningen skapade jag efter att ha läst på mycket här och var en spegling av hur ett 100%-aktiefondsparande då såg ut på Lysa.

Fördelningen enligt följande:

Allmänt spar: 70% Länsförsäkringar global indexnära och sedan 10% vardera av Avanza emerging markets, PLUS alla bolag Sverige Index och Spiltan.

Pensionsspar: 70% Länsförsäkringar global index och sedan 10% vardera av Avanza emerging markets, PLUS alla bolag Sverige Index och PLUS småbolag Sverige index.

Nu önskar jag er hjälp med uppdaterade val av fonder och fördelning i procent när jag nu ska byta till SEB. Gärna med hänvisning till t ex Lysas portföljer eller liknande. Insett att SEB ju tyvärr har lite sämre utbud men Länsförsäkringar har de ju. Viktigt för mig är att sparandet rimmar med Rika-tillsammans grundfilosofi, brett, billigt och glömma bort osv, ni vet. =)

Kan tilläggas att jag sedan jag startade mitt sparande 2022 har fått barn och nu snart hus, hittills har jag bara haft sparkonto samt aktiefonder, men nu kanske läge med lite räntefonder också. Behöver uppdatera mig på de fyra hinkarna… =)

Mycket tacksam för era tips och råd!

Tips om basportföljer och bästa fonder per bank finns här:

För SEB är det:

Bästa aktieindexfonderna och basportföljen 100 % aktier 2026 hos SEB

Andel Fond Fondavgift Avgift (vikt)
70% SEB Global Indexnära 0,22% 0,135%
20% SEB Sverige Indexnära A 0,21% 0,04%
10% Eget val, t.ex. Swedbank Robur Access Asien A 0,42% 0,04%
Summa viktad avgift 0,215%

Bästa räntefonderna och basportföljen 2026 hos SEB

Andel Fond Fondavgift Avgift (vikt) Duration (år) Duration(vikt)
50% Swedbank Robur Räntefond Kort A 0,11% 0,05% 0,6 år 0,3 år
50% AMF Räntefond Mix 0,13% 0,10% 5 år 2,5 år
Summa 0,15% 2,8 år

Ännu enklare blir det med allt i en global aktiefond, eller Lysa om du hellre vill det.

Och kom ihåg buffert på sparkonto! :sunflower:

1 gillning

Hej!

På sikt skall jag vikta om till en räntefond, då jag idag har 100% i aktiefonder. Om jag tex viktar om till 60/40 (aktier/ränta) skall jag enbart fortsätta att investera månadsvis i aktiefonden eller hur skall/bör man göra?:thinking:

Är det inte lättare att ha månadssparande i båda? Eller har du tänkt att sälja aktier för att få räntor?

Min fråga är om jag skall spara i båda fonderna eller bara i aktiefonden? Räntefonden är för att sprida risken något. :slightly_smiling_face:

Jag väljer att hoppa över räntefonder och tar sparkonton istället. Jag månadssparar till aktiefonder och sparkonton. Du kan börja med att spara i både aktiefonder och räntefonder.

2 gillningar

Har velat fram och tillbaka mellan räntefonder och sparkonto men valde att behålla räntefonder. Vad ser du för fördel med sparkonton?

Sparkonton kan man få högre ränta på än korta räntefonder. I och med att jag har sparkonton till semester, buffert så känns det lättare att ta ut pengar när man behöver. Tror långa räntefonder kan vara bättre än korta räntefonder men mera risk.