Fonder eller aktier?

Hej, Jag ska börja spara 5000 kr i månaden och hålla på i 5år. Vad är smartast att satsa på fonder eller aktier?

Hälften i aktiefonder och hälften på sparkonto med insättningsgaranti med minskning av andelen aktiefonder i ditt sparande med 10% per år.
Eller ännu mer på sparkonto för att minska risken ytterligare.

Vanlig tumregel brukar vara ca 10% aktiefonder per år man lämnar kapitalet.

3 gillningar

Tack för svaret. :blush:

Är det en målsparande eller varför så kort tid som 5 år till du behöver pengarna?

Tanken är att jag spara ihop lite pengar för att ut resa runt lite.

1 gillning

Då kanske det är bättre att minska risken ytterligare genom ännu större andel sparkonto.

1 gillning

Personligen känns det lite riskabelt att att lägga alltpå börsen när det är pengar som du vet att du behöver om 5 år.

Som @Nightowl skrev så är en tumregel 10% aktier per år men man får ändå vara beredd på att det kan minska en hel del i värde.

Tack för svaren,

1 gillning

Det beror lite på vad du sparar till. Om det är viktigt att nå just 300 000 (5 000 * 60) så är det kanske bäst att ha allt på ett sparkonto redan från början. Om du är ok med att det du sparar ihop kanske inte blir exakt 300 000, utan kanske 270 000 eller 350 000, så skulle jag göra som Nightowl beskriver ovan

2 gillningar

Vem/har bäst sparkonto?

Här kan du jämföra olika sparkonton :slight_smile:

https://www.compricer.se/sparande/?gclid=Cj0KCQjwnoqLBhD4ARIsAL5JedL3vfzWVIn8fjrHw_oux9gKeRcTH4rZtDN9Yl3NnJIi8aX2RWr3TCgaAm9BEALw_wcB

2 gillningar

Jag gillar IKC Avkastningsfond, en riktigt bra räntefond.

Börsen faller just nu och det kan vara jobbigt att köpa mer och mer månad efter månad och se aktie-/fondkapitalet sjunka.

Jag hade nog börjat med 90 ränta och 10 % globalfond.

1 gillning