Räntefonder eller sparkonto

I Avanzas månadsbrev där man ser hur private banking kunderna handlat under månaden så är det alltid 2-3 räntefonder med på 10 i topp mest köpta fonderna. Senaste månaden (juli) ligger Avanza ränta kort på 4:e plats.

Ni som köper räntefonder, är det som alternativ till bred billig globalfond, eller till att ha pengar på bankkonto?

Har ni dem på ISK?

Hur kommer det sig att facit ( Investera rätt och lätt | Kom-igång-guide ) säger: “Pengar du behöver inom 0 – 3 år, de ska placeras på ett bankkonto med insättningsgaranti och inte investeras. Pengar du inte behöver på 10+ år – de kan du investera i globala indexfonder”

Många inkl mig har räntefonder (på avbytarbänken) i väntan på att köpa något. Har man räntefonder på ISK under en kortare period så funkar det men inte i längden och då är det bättre ha dom på AF-konto.

Jag har räntefonder idag men funderar på att flytta över en del till sparkonto/fasträntekonton den dagen jag kör FIRE.

Heja Lule

1 gillning

Jag har en årsutgift i fasträntor ( några med olika bindningstider)
En årsutgift i HY räntor på ISK
En årsutgift i långa räntor på ISK
En årsutgift i korta räntor på ISK
O så två månadskostnader på sparkonto
Sen resten på indexfond

Jag har långa räntefonder i portföljen istället för bankkonto. De beter sig annorlunda än bankkonto och målet är att räntefonderna ska kunna växeldra när till exempel aktiefonder går dåligt i portföljen.

Ur skattesynpunkt finns det argument för att ha räntefonder på AF, framför allt räntefonder med lägre förväntad avkastning än schablonintäkten. Jag har ändå valt ISK för hela portföljen dels för enkelhetens skull då jag förväntas rebalansera portföljen kontinuerligt, dels väljer jag att se på portföljens sammantagna förväntade avkastning istället för på räntefondernas isolerat.

Jag tror helt enkelt att det handlar om att rekommendationen gäller pengar som man inte vill ska gå back inom 0-3 år. Då är bankkonto ett rimligt val. Ska man välja räntefonder som påminner om bankkonto i risk blir den förväntade avkastningen låg och i en del fall kan man även få högre ränta på bankkonto. Gäller det istället att kombinera aktiefonder med räntor i en portfölj kan det vara mer rimligt att fundera över om man vill ha räntefonder istället för bankkonto.

Är du mer nyfiken på räntefonder kan jag rekommendera första inlägget i Zinos tråd om räntefonder.

3 gillningar

Ett argument kan vara att om man har mindre än 300k på ISK blir det ingen skatt på avkastningen i räntefonderna.

Väljer man istället sparkonto får man skatta som vanligt.

Men är det private banking-kunder är detta såklart inte skälet eftersom de ändå rimligen har slagit i taket för skattefrihet.

3 gillningar