Var lägga likvida pengar?

Hej

20% av mitt sparande ligger idag på ett sparkonto med 1.35% ränta, ca 2 milj. Övrigt är investerat i främst indexfonder. Min fråga är om det vore bättre att lägga in dem i KF med övriga besparingar och investera i räntebärande fonder?

Om jag lägger dem i KF får jag väll räkna bort ca 1% i beskattning, som innebär att de räntebärande fonderna skall prestera bättre än 2.35% för att gå ±0?

Tänker jag rätt här? Vad är en rimlig avkastning på ränte fonder?

:folded_hands:

Den generella rekommendationen i forumet är att undvika räntefonder och hålla sig till bankkonto. Det är sällan värt den extra risken med en räntefond över bankkontot.

Om man ändå vill ha räntefonder brukar jag rekommendera att börja i denna tråden:

3 gillningar

Tack Jan!

Det låter rimligt.

Vilket sparkonto ger så hög ränta? Jag har 0% på Swedbank

Glöm inte att det är skatt på räntan på bankkontot också. Om du har 1,35% ränta betalar du 30% av det i skatt, d v s 0,4% av kapitalet.

På en KF (och ISK) betalar du skatt som om räntan var lika med statslåneräntan plus en procentenhet, i år 1,96%+1%=2,96%. Om du köper produkter som utvecklar sig sämre än det är det bättre att ha dem utanför KF / ISK.

Med 2 Mkr på bankkonto kan det löna sig att leta bland nish-bankerna efter någon med bättre ränta. Du bör dessutom inte ha mer än 1 Mkr i samma bank eftersom insättningsgarantin endast täcker upp till 1 050 000kr.

2 gillningar

Bra poäng där med skatt på räntan i ett bankkonto…tack

Angående de 2,96% på KF / ISK hänger jag inte riktigt med..

Tack

1 gillning

Utöver länkarna till jämförelsesajterna ovan så finns det en bra tråd som löpande håller koll på olika sparkonton: Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 941 av Lejonparten

3 gillningar

Skatten på KF baseras på en schablonintäckt på 2,96%. Om du köper en räntefond (vilket jag inte rekomenderar, men OM) som förväntas avkasta lägre än 2,96% så är det bättre att köpa den på en vanligt fonddepå där du skattar för den faktiska vinsten i samband med att du säljer fonden.

Vet inte om jag hänger med i hur du räknar här. Jag instämmer i att schablonintäkten beräknas som statslåneräntan (för inkomståret 2025 är den 1,96%) plus 1 procentenhet, alltså 2,96% för 2025. Detta är dock inte det man betalar i skatt. Skatten man betalar är 30% av schablonintäkten, alltså 2,96% * 0,3 = 0,888% av kapitalet. De första 150 000 kronorna är dock skattefria 2025 men det kan vi bortse från här.

Skatteverket: Skatt på investeringssparkonto | Skatteverket

För tydlighetens skull håller jag alltså med i sakfrågan, korta räntefonder och liknande är tveksamma att ha på ISK.

Redigering: ah nu tror jag att jag fattar vad du menar, att skatten blir lägre på AF-konto (eller sparkonto) än på ISK/KF om den faktiska värdeutvecklingen är mindre än schablonen. Då är jag med.

1 gillning