Jag sitter och funderar på hur jag på bästa sätt ska placera en större summa pengar med en oklar tidshorisont. Lägsta tid är 2 år, men den övre gränsen är i spannet 3-6 år.
Just nu ligger pengarna på ett vanligt sparkonto, men min tanke är att föra över typ 40% till börsen. En annan tanke är typ 40/60 på Lysa, alternativt allting på ett sparkonto med ränta.
Har du några uppenbara lång- eller kortsiktiga utgifter? Köp av bostad?
Har du några lång- eller kortsiktiga mål? Exempelvis köp av bostad
Jag har själv ingen definitiv sparhorisont utan placerar i get rich-varianten av fyra hinkar. Buffert → mellanrisk (eventuell kontantinsats) → passiv långsiktig med högre risk.
Det är just bostadsköp det handlar om. Varken kortsikt eller långsikt, utan mellansikt hehe . Enligt hinkarna hamnar det ju just då i mellanriskhinken, men funderar bara på om det är det bästa sättet att placera på när det gäller kontantinsasts
Fundera på om du kan tänka dig vänta längre tid med bostadsköp om värdet sjunkit drastiskt.
Sedan är allt inte svart eller vitt, utan man får hitta en medelväg. Kanske en del på sparkonto med insättningsgaranti och ränta, eventuellt bundet på 1-2 år, och den del i en 40/60 alt 50/50 på Lysa. Alternativt 10-30% i en 90/10 på Lysa och resten på sparkonto, blir då effektivt som 9/81 - 27/73 om jag inte räknar helt fel.