Jag tar csn lån men bor fortfarande hemma. Med det sagt vill jag vara säker på att de lånade pengarna inte störtdyker i värde, men jag vill ändå investera på något sätt.
Hittills har jag lagt allt i ett olåst sparkonto. Jag kommer inte röra pengarna på 2-4 år tills jag ska köpa lägenhet. Finns det något annat jag kan göra än att dumpa pengarna på ett sparkonto? Jag tänker att 2-4 år är för kort sparhorisont för fonder, aktier?
Har blivit rekommenderad att köra en Lysa portfölj med breda aktiefonder 60/40 portfölj för typ 3-5 år. Vad tror ni om det?
Jag brukar ta med en faktor i val av risk som jag tycker glöms bort för ofta; flexibilitet i tid.
Du säger att du behöver pengarna om 2-4 år. Betyder det att du kanske behöver använda dem om exakt 2 år, eller betyder det att du om två år kan vänta två år till på att använda dem?
Jag väljer att ta högre risk om jag kan vänta 1-3 år med att använda pengarna. Har aktiemarknaden gått ner då så kan jag invänta bättre tider innan jag flyttar eller gör den där köksrenoveringen.
Så är du bekväm med det och vill ta lite mer risk än sparkonto kan du ju tänka på det här.
Detta med 2-4 år, är det från och med första insättningen eller kan man fortsätta lägga in pengar under årens gång utan att vänta 2-4 år till? Jag har inte ens koll på hur man gör 60/40 aktieportföljer heller så jag är helt mållös just nu.
Känns som att jag får slänga allt i ett sparkonto och lida med mindre avkastning
Börja med detta avsnitt:
Med så kort sparhorisont så tycker jag inte du ska ta för mycket risk. Särskilt om du inte har råd att förlora en stor del av pengarna.
Antingen sparkonto för hela slanten eller en försiktig 20/80-portfölj. Antingen lägger du i så fall 20% av pengarna i en global i de fond på ett Isk på valfri bank och 80% på sparkonto. Eller så kör du en fondrobot som t.ex Lysa och väljer då fördelningen 20/80.
Känns som att det är främst inriktat på långsiktigt sparande med pengar som man har råd att förlora, något som kommer hjälpa mig senare, men inte när jag använder lånade pengar
Okej så om jag lägger pengar i en global fond, kan jag ta ut dem utan oro om ca 2-4 år då? Har alltid sett globala indexfonder som typ “lägg in pengar här, sedan ska du inte ta ut dem på 10+ år”.
Har även sett folk som har majoriteten av sin buffert på typ LF global och/eller har lagt hela sitt CSN lån varje månad där.
Jag hade kört allt i globala indexfonder och ifall det gått dåligt bara väntat och hyrt något så länge. Du är ju i en situation där du kan vänta ut marknaden.
Sannolikheten är ju dock hög att du kommer tjäna mycket pengar, det är ju därför vi alla här investerar brett på börsen, den tenderar till att gå upp över tid.
Ifall du bor i Stockholm hade jag kanske inte investerat då det är mer eller mindre omöjligt att hitta hyresrätt där, då är det bättre med sparkonto för att du kanske måste köpa något om säg 2 år, då är det inte värt risken.
Jag skulle föreslå att du kollar och läser igenom det här avsnittet som handlar om hur man kommer igång enkelt med sparandet och lite tips om hur man kan tänka i olika situationer
Edit - såg att du redan fått artikel länkad i tråden
Varför flaggas TS inlägg i tråden? Ser inget konstigt med dem?
Det skedde på automatik av systemet när en ny användsre lägger in flera av samma länkar i flera inlägg på kort tid.
Länk till lysa? Det är den enda jag kan se, borde väl vara undantaget här😁