Hej! Jag har tidigare gjort en liknande tråd, men nu ett år senare har jag lite mer koll på min situation framöver i livet och tänkte därför fråga om råd på nytt. Väldigt kul och givande att läsa hur andra här på forumet tänker.
Jag kommer efter sommaren börja studera på universitet och utbildningen är 3 år. Troligtvis kommer jag att ta fullt studielån och bidrag eftersom det är så fördelaktigt. Värt att tillägga är att min sambo jobbar och tjänar bra.
Efter studierna är det inte helt omöjligt att vi vill köpa en bostad men det kommer dröja minst 4 år tills dess.
Just nu har jag ca 400 tkr på en separat bank med högre ränta plus ca 100 tkr på min vanliga bank. Eftersom jag vet att det kommer dröja minst 4 år tills jag eventuellt behöver mina pengar tänkte jag att det vore smart att investera dom i fonder. Vad tycker ni? Hur hade ni fördelat pengarna? Vilka fonder? Hur ska jag balansera mellan sparkonto och fond?
Om jag har förstått det rätt var din sparhorisont i förra tråden 2-4 år och nu är den minst 4 år. Det är fortfarande en något oviss sparhorisont och om det blir 4 år är det en relativt kort tid. Hur du ska göra med dina pengar handlar mycket om din egna totala risktolerans vad gäller t.ex. husköp.
@MattiasA90 svar i den tidigare tråden tycker jag du kan fundera över även idag:
Ju längre du kan låta pengarna vara på aktiemarknaden, desto högre sannolikhet att du kommer att få ett positivt utfall. På kort sikt är sannolikheten lägre. En sak du kan fundera över är hur mycket av dina pengar du hade stått ut med att ha förlorat efter 4 år. Jag personligen brukar ta höjd för att en rejäl och utdragen börskrasch kan leda till nedgång på runt 50% med en global indexfond. Jag som person ligger hellre lite för säkert än tvärtom.
Hur går dina egna funderingar gällande frågorna nedan:
Det kostar inget att bara öppna ett konto på Lysa. Du kan svara på deras frågor så ser du hur mycket % i aktiefonder och räntefonder du får. Då får du ett förslag som du kan utgå från. Vill du inte ha Lysas förslag i Lysa kan du välja aktiefonder och räntefonder på din bank eller nätmäklare.
Precis som rådet i tidigare tråd att investera ca 10% av pengarna i aktier per år av sparande är något jag har funderat över och som känns ganska rimligt. Det finns dock flera olika utföranden.
T.ex:
40/60 Globalfond/Sparkonto med ränta eller en räntefond
Ja du kan välja global indexfond och sparkonto/räntefond, Lysa eller Avanza auto. Jag skulle ha valt global indexfond och sparkonto. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Är det viktigt för dig att kunna detaljstyra fördelningen mellan aktier och räntor (t.ex. minska aktiedelen med 10 % per år eller liknande) är globalfond + sparkonto eller Lysa lämpligare val än Avanza auto. Enligt beskrivning på Avanza ligger Avanza auto 1 normalt mellan 10 och 40 % i aktier. Du kan alltså inte bestämma den exakta fördelningen själv. Enligt Morningstar var aktiedelen 27 % i slutet av februari.
Hur vill du att räntedelen ska fungera? Har du Lysas räntor eller Avanza auto har räntedelen möjlighet att få högre avkastning än sparkonto, men risken finns också att den kan gå ner i värde. Med sparkonto som räntedel blir funktionen mer åt stabilitet och den riskerar inte gå ner i värde (mer än tappa mot inflationen).
Kolla gärna in Zinos tråd om räntor om du vill läsa mer om olika typer av räntor och deras funktion i en portfölj:
Mycket bra information! Börjar förstå grunderna och känner mer säkrare ju mer jag läser. Det lutar åt att fördela mellan fonder och sparkonto. Kanske till och med köper en eller ett par aktier för en liten summa pengar för nöjets skull.
Finns det något som talar för att det skulle vara en dålig idé att investera nu? Jag vet att man helst inte ska försöka tajma börsen men det känns som att det har stigit sjukt mycket överlag på sistone? Tyder det på eventuell nedgång inom en snar framtid?
Ingen som vet, skulle kunna falla, men den kan också stiga ännu mer, bara att lägga in, om du känner dig osäker så kan du lägga in lite varje månad om det känns bättre mentalt
Svaret på frågan beror på din risktolerans. Om du inte kan riskera att dina pengar kan tappa i värde på kort sikt, eller om du tror att du skulle bli stressad och sälja av investeringarna om börsen skulle gå ner mycket några dagar, är nog svaret “ja” på din fråga. Pengar som du inte har råd med att tappa i värde på kort sikt bör inte investeras i aktier. Ju längre tid de kan vara på börsen, desto högre sannolikhet för ett positivt utfall.
Grafen ovan över ett globalt aktieindex visar att, trots perioder av negativ utveckling, den långsiktiga trenden historiskt har varit positiv. Högsta noteringar har följts av nya högsta noteringar.
Hur grafen kommer att se ut för pengar som investeras idag, ser vi först när vi kan blicka tillbaka. Vi kan inte veta något säkert om framtiden. Låt din risktolerans styra hur du gör med pengarna.
Var bara medveten om att enskilda aktier innebär betydligt högre risk än indexfonder.