Investera mina pengar, var?

Hej!
Jag har under hösten och vintern letat, läst artiklar osv för att finna ett bra sätt att förvalta mina pengar som endast just nu ligger på ett sparkonto 450.000:-. Jag lägger in ungefär 10.000 i månaden i olika aktiefonder jag har på ISK.

• Jag kan månadsspara ifrån min lön ungefär 5000:-/månaden minimum.

• Jag har inga lån.

• Jag vill investera för framtiden, från 5 år och framåt.

• Jag kan tänka mig att att investera större summor då läge är bra för det. Chansa på högrisknivå med mina sparade, pengar men då med råd ifrån sakkunniga i området! Men även för långsiktigt sparande.

Jag vill gärna hitta bra aktiefonder/aktier att satsa på då många sjunkit i värde.

:cherry_blossom:Har ni tips på några som är bra att köpa just nu? Eller som man behöver ha koll på? Vilka spanar ni på att köra som “nya” just nu:)?

:cherry_blossom: Är det dumt att spara i Lysa och ISK?

Tacksam för tips!
Mvh Maria - Ny här.

Välkommen till forumet! :smiley:

Fem år är inte jättelång tid, så lite beroende på planerna med pengarna skulle jag vara ganska konservativ och inte jaga raketerna.

Vilka fonder har du idag? Personligen har jag globala indexfonder, men jag har, återigen personligen, valt att övervikta Sverige.

Vad tänker du kring högrisk? Är det för spänningen eller drömmen om att bli rik fort? Satsar man på mer riskabla saker anser jag att man ska vara beredd att förlora mer och kanske inte föreställa sig att pengarna är nåbara om fem år.

2 gillningar

Hej!
Tack och tack för svar !

Jaa, jag vill nog som många andra gärna hitta den där superbra aktien som rusar upp eller iaf har en väldigt bra prognos att stiga uppåt! MEN, det kanske inte är ett bra sätt att få pengarna att växa jag vet, många förlorar sina pengar. Det vill jag inte.

Dessa aktiefonder har jag nu, se bild.

De mesta av mitt innehav kommer jag ha kvar lång tid fram. Dock kommer jag eventuellt behöva ta ut något för oförutbestämda avgifter/händelser eventuellt om 5 år?. Men annars är mitt mål sparande långsiktigt.

Mvh Maria

Jag tycker det ser ganska bra ut. Du har ju flera överlappande global-fonder. Att ha flera nästan likadana är väl varken bra eller dåligt (i mitt tycke).

Vill man bredda Sverige lite har jag själv SEB Sverige Indexnära B utd Avanza i stället för Zero. Den äger ca. 30 bolag medan SEBs Sverige-fond har 300 - 400.

1 gillning

Ett bra riktmärke är följande fördelning.
Då kan du fortsatt ha kvar dina fondinnehav som bas (en del som överlappar men det gör inget) samt utrymme för mer högrisk aktioner.

Min rekommendation generellt är att undvika köpa aktier på tips. Ifall man inte behärskar bolagsvärdering ex multipel, kassaflöde eller substans så blir all form av bolagsinvestering ren spekulation med potentiell obegränsad nedsida. Det kan vara bra att känna till innan man ger sig på enskilda aktier.

Som en del redan svarat: En del överlappar och det finns bättre spridning att välja än Avanza Zero, men det är inte fel för det.

Det är just det här med tidshorisonten jag återkommer till. Är det 450k du behöver om fem år, eller exempelvis 100k. Det avgör ganska mycket kring hur du bör tänka.

Hur mentalt okej är du sedan med att dina 450k + insättningar inte stigit om fem år, eller t o m backat i värde?

1 gillning

Jaa okej, tack för tips :)!

1 gillning

Hej!
Ja, jag håller med. Det är just det jag söker med, nya aktier eller aktiefonder att lägga in i (med eventuellt högre risk)…

Jo, jag vet :sweat_smile:. Tack för påminnelsen.

Ha det fint!

Okej, tack för tips, vilka aktiefonder är bättre att byta till ifrån Avanza Zero? SEB och vilka mer?..

Hm, som sagt de mesta kommer jag spara för långsiktigt mål 10 år och framåt. Jag kommer ha kvar lite på ett sparkonto istället för oförberedda händelser. Jag kommer bara sitta lugnt i båten om de gått ner, då säljer jag inte om 5 år.

Däremot vet jag inte riktigt om jag någon gång framöver kommer vilja köpa bostad? Just nu är jag inte intresserad av det. Men mitt största mål är att investera pengarna på ett bra sätt nu så de växer långsiktigt och liten del kortsiktigt (eventuellt använda 200.000:- fram över OM jag vill köpa bostad)!..

Jag lägger hellre in dem på börsen speciellt nu när mycket har gått ned än att ha dem på sparkonto och ätas upp av inflation mm…

Tack för svar :)!

Tips till en tjej från en tjej!

Jag har läst på om fonder och aktier ett par år nu och landat i att bara köra indexfonder med låg avgift. Att lyckas välja rätt aktie är svårt, krångligt och nästintill omöjligt.

Min portfölj består av 70% LF Global, 10% Spiltan Aktiefond, 10% Handelsbanken Småbolag Global och 10% Avanza emerging markets. Portföljen kan jag inte ta cred för utan det är detta forumet som satt ihop den.

3 gillningar

Hej!
Okej, jaa det är det jag hör runt omkring mig med. Indexfonder med låga avgifter för bäst långsiktigt sparande och med bäst avkastning.

Tack för tips :).

1 gillning

Vill du ha en Sverigefond, så sök på dessa hos Avanza och håll avgiften låg. Men Avanza Zero är ändå långt ifrån dålig och priset ska man ju inte klaga på.

Men då tycker jag du ska köra på och @strumplester var inne på en bra fördelning. Gör det inte svårare än det är. :+1:

Klokt! :smiley:

1 gillning