Är på jakt efter tips på fonder som rekommenderas utifrån mina förutsättningar.
Jag är 20 år och har en bostadsrätt som är belånad till 60%. Har lite pengar över som jag vill investera i fonder. Eftersom jag förmodligen kommer att köpa ny lägenhet om ca 4 år antar jag att detta blir min sparhorisont. Då ska man alltså teoretiskt sett ha 60/40 - ränte/aktiefonder. Har ISK hos traditionell bank just nu, men tanken är att gå över till Avanza för att få tillgång till fler fonder.
Vad jag har kunnat läsa mig till på forumet så ska man ha en stor andel av aktiefonderna i en billig bred globalfond. Om man sätter denna andel till 80%, ska alltså 32% av totalen läggas in i en sådan. Är detta rätt tänkt, och vilken globalfond rekommenderar ni? Vad bör de resterande 8% av aktiefonderna läggas in i?
När det kommer till räntefonder verkar det inte finnas lika mycket info. Spelar det någon större roll vilken man väljer, och är det någon speciell som rekommenderas? Ska man dela upp det på flera olika fonder, eller endast en?
Extrafråga: Om jag istället väljer att gå över till hyresrätt (t.ex om man flyttar utomlands) istället för att köpa om 4 år, blir ju min sparhorisont mycket längre. Hur ska jag tänka kring detta?
4 år är rätt kort tid på börsen. Mest troligen kan du få en 40-50% på värdet. Men kan också gå sådär och gå ner kraftigt just när du behöver pengarna. Jag hade nog lagt besparingar till bostad i ett sparkonto och istället börjat från början och månadsspara. Behöver inte bara vara 10% av lönen imed du har säkrat det du redan har. Så du kan sätta in så mycket som känns rätt för dig per månad
Angående om du väljer hyresrätt istället. Ha typ 3-4 månadslöner i buffert. Investera sedan 100 aktiefond. 80% index nära och om du vill 20% i lite högre risk. Annars ger 100% lysa eller global en bra peng. Typ 60%-80% på 5 år med ränta på ränta
Bra global fond på avanza är deras egna. Lägre avgift än de andra och går så gått som likadant. Sedan finns Swedbank robur global som går betydligt bättre baserat på historik. Men till något högre risk
Din horisont angränsar till en “jag-vet-inte-horisont”. Ett alternativ skulle kunna vara att köra på 50/50 aktiefonder och räntefonder tills du vet mer exakt tidpunkt för köp av bostad. Kanske har du sett följande bild tidigare:
Det är så klart en fördel om du kan ställa in dig på att kunna vara någorlunda flexibel gällande tidpunkt för köp av bostad, eftersom investeringar medför risk att gå back - framför allt i ett kortare perspektiv. Ju längre sparhorisont, desto högre sannolikhet att ligga plus
Kolla gärna här för förslag på fonder om du vill ha fler aktiefonder än en global aktieindexfond:
Gällande räntefonder, ta gärna del av följande tråd om du inte har gjort det tidigare:
Håller med till fullo! Att ha ett lågbelånad boende är ju på något sätt ett räntesparande. Det är ytterst tveksamt om avkastningen på en räntefond täcker låneräntan.
Men banken blir väldigt glad! Man tjänar pengar både på utlåningen och sin marginal på räntefonden.
Vill frågeställaren inte ta någon större risk, så gör en amortering på befintligt lån.