Sälja av vintsten aktier?

Hej alla! Jag har börjat handla med aktier sedan ca 4 månader sedan. En fråga jag har till er är: Ni som har aktier, säljer ni av vinsten lite då och då? Om ja, när exakt säljer ni av vinsten? Eller behåller ni era aktier över många år?

Jag behåller ofta mina aktier i många år. Min favoritperiod att hålla aktier på är resten av livet. Bra företag kommer bara vara ännu bättre i framtiden :blush:

Ofta bör man inte sälja sina vinnare, för de är troligen vinnare av en anledning.

Om man tittar på företag som Apple, Microsoft, Investor, Kinnevik, Coca-Cola osv och du tittar på deras historik, när borde du ha sålt?

Ska tilläggas att jag är oms sagt nybörjare. Men jag tänker på argumentet att sälja när det är på topp? När nu det är. Vissa menar ju att man kan syna toppar genom att gå bakåt.

Tidigare sålde jag av längs vägen när det gått upp mycket… men idag så försöker jag hålla kvar allt jag tror på… däremot riktiga looser-aktier säljer jag (dock alltid försent). MEN, äger Norwegian och ligger -98% på dem, de behåller jag för att påminna mig om att jag inte är odödlig :slight_smile:

2 gillningar

Ok, jag har nu Samhällsbyggnadsbolaget som gått mycket bra.

Jag säljer i princip bara om jag vill köpa någon annat istället. Fråga dig om du skulle köpa dina aktier idag om du hade pengar. Om svaret är nej så kan det vara läge att sälja, men det inte självklart. Man kan hålla om man inte har bättre altenativ, även om man inte nödvädigtvis vill köpa mer.

Lycka till.

2 gillningar

Alltså. Det går inte svara generellt på sådana här frågor utan det beror helt på din egen sparhorisont, hur du ser på bolaget över tid etcetera. Tror du att aktien kommer öka kan du ju behålla den. Tror du inte att den kommer öka utan kanske snarare sjunka kanske du ska sälja den.

Jag sparar mest enligt RT-modellen, breda indexfonder, och men har lite aktier. Är jättesvårt att värdera när och hur man ska sälja så har gått på känsla. Det beror också helt på aktie. Köpte Plejd i våras någon gång och lyckades skrapa ihop 70% vinst på några veckor. Kändes som en total hype kring den aktien så jag sålde den med den vinsten. Swedish match har jag å andra sidan legat i i många år och köpt och sålt emellanåt. Andra bolag har jag köpt och sen har de rasat. Då har jag oftast sålt, senast Brødrene Hartmann på -35%.

Jag brukar mest gå på känsla avseende när aktier ska säljas. Är generellt svårt att ha timing utan det är mest tur. Som småsparare är det svårt att ha något annat än gissningar när det kommer till trender för bolag eller segment. Har de gått med vinst tackar jag för den goda tiden och skiljs åt som vänner. Tittar sällan tillbaka.

En av de viktigaste principerna man måste lära sig när det gäller att sälja aktier är att strunta i hur aktien gått tidigare. Det är lätt att fastna i att vilja ha tillbaka förlusten om aktien gått ned, alternativt förälska sig i en aktie som gått bra, men det enda som spelar någon roll är att förutspå hur aktien kommer att utveckla sig i framtiden.

Sedan kan det vara idé att se till att enskilda aktier inte blir för stor del i ens placeringsportfölj. Jag har övergått till att placera i fonder, men på den tiden jag handlade med enskilda aktier såg jag till att ingen aktie fick vara mer än 10% av totalen.

Välkommen hit!

Jag hoppas du investerat i annat tidigare (läs indexfonder) och inte hoppat i på det djupaste stället där det dessutom är mycket hajar för då kan man bli av med både det ena och det andra :grinning:

Själv kör jag lite oortodoxt med en förökningstaktik.

När ett innehav gått upp 100% så säljer jag hälften och tar så att säga tilllbaka kapitlet som investerades.

”Vinsten” får köra mycket länge. Bara om en aktie blir en för stor det av portföljen så säljer jag av en del. Ogillar om en aktie är mer än 20% av portföljen.

Pengarna använder jag för att köpa nya bolag så att den förökar sig i antalet olika aktier. Finns så många som jag vill ha :slight_smile:

Sen säljer jag också av aktier som gått dåligt. Runt -35% under mer än 3 månader så säljer jag oavsett.

Man ska göra som man själv vill. Viktigaste är att hålla sig till sin strategi över tid.

Lycka till :grinning::+1:

2 gillningar

Tusen tack!

Har du köpt bolaget för du tror på det, och det är ett riktigt fint bolag, så behåll! Tidshorisont minst 5 år. Detta tycker jag skall vara huvuddelen av din portfölj, 80-90%.

Har du hittat ett riktigt bra företag vill du rida det länge, länge! Sälj inte av!

Det som skall få dig att sälja är om du tappar tron på bolaget, inte om det eventuellt är lite för högt värderat just nu.

Är det en kortsiktig affär, så sälj av. Speciellt om du inte tror på bolaget på sikt.

Jag säljer också av aktier som närmat sig noll och ligger med stora förluster, mest för att de drar ner humöret att se i depån. Jag kan eventuellt missa en vändning, men det är det värt att hålla humöret uppe!