Sälja av vintsten aktier?

Hej alla! Jag har börjat handla med aktier sedan ca 4 månader sedan. En fråga jag har till er är: Ni som har aktier, säljer ni av vinsten lite då och då? Om ja, när exakt säljer ni av vinsten? Eller behåller ni era aktier över många år?

Jag behåller ofta mina aktier i många år. Min favoritperiod att hålla aktier på är resten av livet. Bra företag kommer bara vara ännu bättre i framtiden :blush:

Ofta bör man inte sälja sina vinnare, för de är troligen vinnare av en anledning.

Om man tittar på företag som Apple, Microsoft, Investor, Kinnevik, Coca-Cola osv och du tittar på deras historik, när borde du ha sålt?

Ska tilläggas att jag är oms sagt nybörjare. Men jag tänker på argumentet att sälja när det är på topp? När nu det är. Vissa menar ju att man kan syna toppar genom att gå bakåt.

Tidigare sålde jag av längs vägen när det gått upp mycket… men idag så försöker jag hålla kvar allt jag tror på… däremot riktiga looser-aktier säljer jag (dock alltid försent). MEN, äger Norwegian och ligger -98% på dem, de behåller jag för att påminna mig om att jag inte är odödlig :slight_smile:

2 gillningar

Ok, jag har nu Samhällsbyggnadsbolaget som gått mycket bra.

Jag säljer i princip bara om jag vill köpa någon annat istället. Fråga dig om du skulle köpa dina aktier idag om du hade pengar. Om svaret är nej så kan det vara läge att sälja, men det inte självklart. Man kan hålla om man inte har bättre altenativ, även om man inte nödvädigtvis vill köpa mer.

Lycka till.

2 gillningar

Alltså. Det går inte svara generellt på sådana här frågor utan det beror helt på din egen sparhorisont, hur du ser på bolaget över tid etcetera. Tror du att aktien kommer öka kan du ju behålla den. Tror du inte att den kommer öka utan kanske snarare sjunka kanske du ska sälja den.