Göra mig av med mina sista enskilda aktier som gått upp mycket eller inte?

Jag håller på med omvandlingen av min portfölj till en ren fondportfölj. Tänkte sälja av mina tre sista aktier men när jag kom till Investor blev det stopp i beslutsprocessen.

Jag har haft aktien i ca 12 år och den har ju gått väldigt bra. Men historisk avkastning… ni vet. Jan nämnde också att det inte är normalt i andra länder att investmentbolag går särskilt mycket bättre än andra bolag. Så kanske detta tar slut snart även här.

Sedan råkade jag lyssna om de gamla avsnitten 53 och 54 om vanliga investeringsmisstag. För övrigt några av de, enligt mig, bästa avsnitten som jag lärt mig mycket av. Det krånglade till det ännu mer. Ett av misstagen som tas upp är att sälja av vinnarna. Det gör jag ju nu!

Men är avsnitten aktuella fortfarande? Kanske sådana ståndpunkter har uppdaterats? Det kanske beror på det ena eller det andra? Man har ju på senare tid sett en del gamla klipp på forumet som inte känns som särskilt aktuella tips längre om man säger så! :joy:

Aktien har på 12 år gått upp ca 725% jämfört med OMXS All-Share Cap GI ca 275%. Så kommer någon säga, “hade du köpt aktien idag?”. Nej, det kanske jag inte gjort. Men det hade jag nog svarat bara för att jag nu är så inriktad på att bara köpa fonder.

Till saken hör också att aktierna finns på en vanlig depå då isk inte fanns när jag köpte. De har gått upp så mycket så jag skattar mindre än 30% om jag använder schablonregeln. Aktien utgör knappt 10% av min totala portfölj. Jag har också Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Om jag behåller Investor kommer den fonden bytas mot en indexfond.

Behålla, sälja eller kanske sälja hälften?
Tankar om detta och om avsnitt 53/54?

1 gillning

Om du har separationsångest så kan du skylla på att Investor nu ligger i lekhinken.

2 gillningar

Med Investor i den egna portföljen, så hade jag behållit dem. Jag ser inte diskussionerna om investmentbolag här på RT, som just nu är avogt inställda, som facit i frågan.

Inget självklart val. Hade också endast Investor kvar efter att ha rensat aktie efter aktie och Spiltan investmentbolag. Sålde Investor för två veckor sedan och fyllde på lite i Svenska småbolag istället men behöll Spiltan som står för ca 4% av totala innehavet.

1 gillning

Jag skulle säga att allt beror på vilket problem som du försöker lösa? :slight_smile:

Tror nämligen att utan att veta mer om problemet så kan man argumentera för både och.

T.ex. utgår man från detta så finns det ingen anledning att ha kvar dem även om de gått med vinst. Det var ju t.ex. min anledning till att avveckla min investmentbolagportföljen.

Med tanke på att du haft dem så länge så är det ju skattemässigt fördelaktigt att behålla aktierna. Så du borde egentligen bara sälja om du tror Investor kommer gå sämre än index eller om det blivit en för stor del av din portfölj.

2 gillningar

Följ din principer och agera konsekvent så kommer du inte ångra dig. I ditt fall låter det som du ska sälja och fullfölja ditt byte till indexfonder.

Jag har har varit i samma situation men med aktier som presterat dåligt. Det tog mog c. 1,5 år innan jag kom ut någorlunda väl. Har din aktie gått bra så sälj den och glöm bort den.

1 gillning

Hej, det viktigaste är att du är trygg själv i dina val. Om detta inte löser något mer problem än att portföljen ska innehålla bara fonder, skulle jag själv fundera en gång till. Och Investor är ett Investmentbolag, vilka i sin natur är relativt lika fonder. Och sälja av vinnarna tror jag inte på lång sikt är det bästa, kanske hyvla av del av vinsten (20-50%). Den enda anledningen jag själv skulle sälja av Investor i min portfölj skulle vara om jag inte längre trodde på Investor eller flera av dess underliggande tillgångar. Just nu är de bl.a.