Är Spiltan aktiefond investmentbolag tillräckligt bra?

Hej!

Jag har mitt bassparande i globala indexfonder men jag vill även ha lite investmentbolag.

Jag hade helst gjort det enkelt för mig och bara köpt Spiltan aktiefond invesmentbolag. Men vad jag förstår är den inte längre lika bra som den var förr.

Min fråga är om den ändå är tillräckligt bra och duger för någon som inte är så insatt och vill investera i investmentbolag på ett enkelt sätt?

Finns det en bättre investmentbolagsfond? Eller är det bara att helt enkelt knåpa ihop en egen portfölj som gäller? Hittade den här i en annan tråd:

Det är Avanzas mest köpta aktiva fond, den mest populära av dem alla.

Den är lika bra idag som den alltid varit, vad har du för bevis som talar emot det?

Jag rekommenderar att köra 90% LF global och 10% Spiltan Aktiefond investmentbolag och att hålla i minst 15 år innan man börjar sälja av.

Spiltan är upp ungefär 700% sedan 2012.

1 gillning

Tack för ditt svar! :blush:

Jag har snappat upp i podden och forumet att en del anser den blivit sämre. Tror tom Jan sa i senaste avsnittet något i stil med ”innan den blev dålig” när de talade om den.

Tror det handlar om att de ändrade i sina fondbestämmelser för vilket innehav fonden kunde ha och att den då inte blev en ”ren” investmentbolagsfond då.

Men jag är inte så insatt och tänker att den nog duger för mig, men ville ta en dubbelkoll här om det fanns argument för att hoppa den.

Det är idag en annan fond än den var vid lanseringen. Från att ha varit en fond med ensidigt fokus på investmentbolag (ur ett skatterättsligt perspektiv) har man idag breddat fonden. År 2017 började man inkludera konglomerat, år 2021 ändrade man fondbestämmelserna till att fokusera på “företag med investmentbolagskaraktär”. Man får även lägga 10 % i fonder och 10 % i kreditinstitut.

Idag underpresterar fonden mot en korg med marknadsviktade investmentbolag. Spiltan är upp 700 % sedan noteringen som du nämnde men under samma period är Investor (inkl utdelningar) upp över 1 200 %. Latour, som är Sveriges andra största investmentbolag, är upp +1 325 %.

2 gillningar

Tycker fortfarande den är riktigt bra, finns det några bevis på att den underpresterar under lång tid mot alla investmentbolag i Sverige tillsammans och inte bara de som gått bäst?

Det du i slutet pratar om låter som stock picking, hur har t.ex. Ratos gått sen 2012?

Juste:

1 gillning

Ja, om du jämför med ett marknadsviktat index kommer de att ha underpresterat utan tvekan. Det handlar inte om att välja ut enskilda vinnare men man får komma ihåg att Investor väger väldigt tungt i ett sådant index.

1 gillning

Hm, då kanske jag borde överväga att göra en egen korg ändå :thinking:

Jag tycker dock det är stressande när jag loggar in och har massa olika aktier och fonder. Vill ha så få som möjligt för att hålla det enkelt. Men jag får väl göra en portfölj som jag bara låter bli att kolla på :face_with_hand_over_mouth: det kanske är säkrast i alla fall.

Vill man göra det enkelt för sig så kör på Spiltan. Det är absolut ingen dålig fond. Man får bara ha med att man inte får en “ren” investmentbolagsexponering. Det var mer det jag försökte poängtera.

Det blir ju lite bökigare att månadsspara i en egenkomponerad, marknadsviktad korg av investmentbolag, särskilt om den enbart utgör en mindre del sin totala portfölj.

2 gillningar

På vilket sätt är det stressande? (Jag är enbart nyfiken.)

Frågan är om man borde starta ett eget fondbolag ändå… :slightly_smiling_face:

Blir för mycket att titta på och jämföra hur det går för dom olika bolagen. Går någon dåligt/bra blir jag sugen på att pilla. Sen måste jag ju omblanansera osv.

I en fond ser jag inte lika tydligt vad som går upp och ner och känner inte samma behov av att pilla :face_with_peeking_eye:

Jag vet inte, känns bara stökigt. Samma med alla ställen jag har pengar på, Lysa, nordnet, avanza, nordax, lunar, revolut, sparbanken. Har börjat förenkla lite och det känns bättre. Bästa hade nog varit om jag bara hade rubbet på lysa, tror jag hade känt mig rikare då även om summan är densamma oavsett var jag har pengarna :sweat_smile:

Men jag vill ju exempelvis ha lite guld och invesmentbolag så lite stök får jag allt stå ut med :wink:

2 gillningar

Jag själv har pengar på många olika ställen. Varje månad uppdaterar jag mitt kalkylblad och får en fullständig uppdatering om hur jag ligger till.

Man behöver givetvis inte vara så noggrann som jag är, men jag tycker om det. :slight_smile:

2 gillningar

Varje månad??!? Det var ambitiöst det. :slightly_smiling_face: Jag har en excel som jag uppdaterar varje år hur olika depåer/konton utvecklat sig… :joy:

(Ja, och så fyller jag på kursutveckling för varje år ett helt gäng fonder baserat på data från Morningstar. :see_no_evil: Men ändå ”bara” en gång per år… :blush:)

Kul att se att någon mer än jag gör ett kalkylblad för att se hur det har gått i månaden :smiley:

1 gillning

Det finns fler…

1 gillning

Svårt att svara på. Själv lever jag på sparränta och 0% på börsen. Är 52år och utgifterna är 10000kr per månad med lyxliv. Frihet är mer värt än tusen miljarder.

Ja, jag ska dock inte månadsspara i investmentbolag. Är föräldraledig så blir inte så mycket sparande just nu, men vill ta 100.000 av mitt sparande och omplacera till investmentbolag, Så jag hade ju kunnat göra en portfölj ändå som jag bara låter va och försöker undvika att titta för mycket på hur det går och ombalansera en gång om året.

Men var intresserad av om skillannaden på spiltanfonden och egen korg var stor eller bara marginella ”nörderi” skillnader om du förstår vad jag menar. Men det verkar ju ändå vara lite skillnader då :thinking:

beror väl lite på vilken tidshorisont du har på ditt sparande. Om du har över 5 år förordar jag att själv sätta ihop en portfölj med de kanske 5-6 största bolagen i spiltans fond. Om jag inte räknat helt galet så blir köp- o säljcourtage lägre än 5års fondavgifter. Att köpa investor känns som en no-brainer och jag fattar inte varför jag ska betala spiltan 0,2% årligen av mitt investor innehav till dem för att göra ngt jag själv kan göra, dvs själv köpa/sälja investor på börsen

1 gillning

Det är alltid osäkert vilket alternativ som blir bäst, men förhoppningsvis väljer du mellan två bra alternativ. Många år har Investor varit det mest framgångsrika bolaget, så ett alternativ är att satsa på det, Investor har i sig en bra spridning. Spiltanfonden ger en bredare spridning på gott och ont. Ett alternativ kan ju vara hälften på varje håll.
Spiltanfonden har förändrats något över tiden, men fortfarande är Investor och Industrivärden en stor andel i fonden. Man har plockat in konglomerat som jag själv tror mycket på de närmaste åren. Man har även plockat in investmentbolagens innehav när investmentbolagen handlas med en bonus. Om jag skulle föreslå
50 procent Spiltanfonden
35 procent enskilda investmentbolag som du tror på
15 procent konglomerat för att testa, typ Lifco och Indutrade finns i fonden men annars finns även Addtech, Lagercrantz med flera

1 gillning

De stoppade handel med fonden ett tag medan det var “rusningsrea” på börsen.

Motiveringen Spiltan gav för handelstoppet var rent svammel och uppenbart osant. Jag vet inte vad den verkliga orsaken var, jag kände inte för att lägga ner en massa tid på att ta reda på det, men det kan mycket väl ha varit att Spiltan inte hade täckning för det värdepappersinnehav, och övriga tillgångar, som de angav för fonden.

Jag hade tänkt sälja en del av mitt fondinnehav, för att passa på att köpa lite utreade aktier. På så sätt förlorade jag pengar på handelstoppet. Även ifall jag hade fått 80% under den angivna, då låga, NAV:en för fonden, så hade jag tjänat på att köpa mer av de värdepapper som jag ville ha istället, jämfört med att stanna kvar i fonden.

Handelstoppet gjorde också att de som eventuellt ville tanka fonden, medan den var billig, inte kunde göra det.

Något fult fuffens var det iaf, så istället så sålde jag hela mitt innehav, när fonden nästan hade återhämtat sig efter dippen. Jag kommer aldrig mer investera i något som Spiltan har att göra med, mitt förtroende för dem är helt borta.

Hade de angivet en riktig orsak till handelstoppet, och inte bluffat och svamlat, så hade jag kunnat förlåta dem för det. Men som det är, så vet jag inte vad handelstoppet verkligen berodde på, inte ens om det berodde på att de gjorde något olagligt, eller bara något de tyckte var för genant för att skylta med för sina kunder ( t.ex. att de inte hade några, kontraktbundna, garanterade köpare för att sälja av tillräckligt mycket aktier, vilket fonder oftast har).

1 gillning