Nybörjar frågor

Fråga 1
Går det att skapa en portfölj
som växer i värde samtidigt
samtidigt som man gör uttag från den ?

Eller måsta man utgå från
det generella antagandet som tycks vara

1 bygga kapital fas
2 ha kvar pengarna fas
3 göra av men pengarna fas
sen dö

Fråga 2
kan man köra 90/10
svenska investmentbolag och räntefonder ?

Har fått för mig att investmentbolag är nästan som fonder fast utan avgift ?

Finns det en fördel med att köra spiltan investmentbolag fond,
istället för att själv köpa investmentbolag ?

Ja, om du tar ut runt 3% varje år borde portföljen fortfarande växa. Det finns 4% regeln och perpetual WR. Den första innebär att du kan ta ut 4% varje år utan att få slut på pengar på 30 år inflationsjusterat. Den sistnämnda att de aldrig kommer ta slut. Direktavkastning på en indexfond brukar vara runt 2%.

Hos lysa kan man ställa in en betalningsplan procentuellt som skickas till bankkonto varje månad, kostar typ 15-18 baspunkter mer i årlig avgift än om man gjorde det själv med jämförbara fonder.

Så kan man ta ut i genomsnitt 3% per år och då fortsätter portföljen att växa ?
Men om man tar ut 4% per år ur portföljen så tar den slut efter ungefär 30 år?

Har jag förtstått saken rätt då ?

Ny fråga
så om man ta ut i genomsnitt 3%
med vilken hastighet växer portföljen då
jämfört med om man inte tar ut nånting ?

Ja, 4% per år från en global indexfond. Den räcker antagligen längre än så om man tittar på historisk data.

Istället för 8% avkastning så är det nog runt 4-5% innan ISK skatt. Finns olika verktyg för att se vad skillnaden är i avkastning mellan fonder med olika stora avgifter, skapar man en fiktiv fond med 3% (300 baspunkter) högre avgift så ser man ungefär vad avkastningen blir:

Dvs om du skriver in fondavgiften för LF global ca 0,20% och jämför med en påhittad fond med 3,20% årlig avgift så bör du se skillnaden.

Vad är finessen med att spara och plocka ut pengar samtidigt? Det är väl bättre att du sparar ett mindre belopp, så slipper du om inte annat skatten på ISK?

Avgiften på Spiltan Investmentbolagsfond är så låg, att värderar du din tid det minsta lilla, så är det inte värt besväret att köpa själv. Skulle du dessutom få betala courtage till banken kan du till och med gå back.

1 gillning

Troligen ingen finess alls …jag är naiv och okunnig i det här ämnet i dagsläget.
Jag var hursomhelst mest nyfiken på om det gick
att plocka ut pengar samtidigt.
inte säker på att jag nödvängingtvis skulle spara
och plocka ut pengar samtidigt.
Men det är trevligt att veta att det finns det alternativet.

Spiltan Investmentbolagsfond
låter lovande…

Finns det någon nackdel med Spiltan Investmentbolagsfond
bortsett från den låga avgiften
och att man har mindre kontroll över vilka
investmentbolag man äger ?

Om man sparar långsiktigt t.ex 20 år
varför måste man då hela tiden
ombalansera sin portfölj / investeringar ?

jag tror att det är vad Spiltan Investmentbolagsfond
erbjuder ?

Alltid när du investerar i en fond så släpper du ju kontrollen över dina exakta innehav, detta betalar du ju en avgift för att någon annan ska göra åt dig. Vill du ha full kontroll, köp aktier istället.

Jag ser ingen nackdel med Spiltan Investment förutom då att den endast innehåller svenska investmentbolag. Däremot kan man ju äga t.ex. 50% spiltan Inv. och 50% valfri globalfond så får du genast bättre spridning av risk.

ja, det är ju upp till förvaltaren att balansera sin portfölj efter eget tycke och smak, utan att avvika från vad fonden är sagt att handla om. Sticker något bolag iväg balanserar man om när man anser det är nödvändigt.

Anledningen till att jag ibland balanserar om portföljen är att jag inte vill ta för stor risk i ett enskilt bolag. Om något växer rejält tar ju detta större plats i portföljen, och det kanske man inte alltid vill.

Och som sagt, om du inte vill spara allt, låt bli att sätta in det, låt det ligga kvar i plånboken. Att sätta in och sen plocka ut är meningslöst och kan ge negativa skatteeffekter.

Lycka till!

Många kloka ord

Funderar på dock på om Spiltan Investment har egna pengar investerade i fonden ?
Tror det på engelska ibland kallas (skin in the game)

Spiltan AB har cirka fem procent av sitt kapital i investmentbolagsfonden.

tack den infomationen uppskattas :grin:

Själv har jag sålt spiltan investmentbolagsfond p.g.a de jag tycker är negativt, några av bolagen är enligt mig på tok för dyra och då köper jag de andra som jag vill ha separat.