Fondportfölj, vad tycks?

Hej!

Vad tycker ni om min fondportfölj?

Sparhorisont: 5+ år

Summa varje månad: 20 000 kr (CSN-lånet men har ett annat sparande vid sidan om).

60% - Global - länsförsäkringar global index nära = 12 000 kr

20% - Tillväxt - Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära = 4000 kr

5% - Hållbarhet - Proethos = 1000 kr

10% - Teknik - Tin ny teknik - 2000 kr

5% - Räntefond/sverigefond - Spiltan räntefond Sverige = 1000 kr

• Vissa har åsikter om just räntefonden men jag har kvar den än så länge, trots att den är väldigt seg.

• Proethos & Tin Ny Teknik är lite höga i avgift men kul med lite roligare fonder.

Okej jag borde bara ta bort räntefonden. Men finns det något annat med mindre risk jag kan byta ut den mot?

Vanligt räntekonto på bank som ger hyfsad ränta är nog det bästa alternativet. Om du har resten på Avanza kan du lägga den delen på deras Sparkonto+.

1 gillning

Kan jag inte bara sälja av den fonden och lägga över pengarna på de andra aktiefonderna istället?

Jo, det kan du, men då förändrar du risknivån i portföljen. Det är därför vi här på forumet sällan ger rådet att flytta pengar från räntefond till aktiefond.

Personligen hade jag tagit lite av global och lite av tillväxt och lagt i Spiltan investmentbolag. Tycker den är riktigt fin.

Håller med, men den har en fruktansvärd slagsida mot Investor. Bättre isf. sprida ut över fler fonder med investmentbolag som t.ex. Kavaljer Investmentbolag och den globala investmentbolags-fonden som Spiltan också har. Men då börjar vi ju närma oss spekulation. :wink:

Måste stora innehavet av Investor vara negativt, med tanke på hur många bolag som Investor i sin tur investerar i?
Om jag förstår rätt så är Atlas Copco deras största innehav på 16% (länk), vilket blir mindre än 5% av Spiltan om man räknar att Spiltan har 28% Investor. Det är lägre än vad både Avanza Zero och SEB Hållbar Sverige Indexnära har i Atlas Copco.

1 gillning

0,92 istället för 0,27 i avgift känns lite sådär kanske. Men annars har den haft fin utveckling och jag gillar rent generellt investmentbolag. Frågan är bara om man istället kan köpa en del av de bolag som inte finns i spiltan men som ligger i Kavaljer direkt som aktier för att spä ut innestor men samtidigt slippa den högre avgiften. VNV Global gillar jag exempelvis på lång sikt och den finns i Kvaljer men nog inte i Spiltan.