Spiltan vs investor

Hejsan, jag sparar idag majoriteten av kapitalet i LF global index samt 15% i tillväxtfond och 15% i spiltan aktiefond investmentbolag, främst för att jag vill äga Investor och Lundbergföretagen

Jag har däremot börjat fundera på huruvida nödvändig den fonden är. Innehaven ingen fonden är ju stor övervikt i Investor och ca 7% i Lundbergs. Sen har den massa andra innehav som Atlas copco, Indutrade, EQT och industrivärden som man redan får genom att enbart äga Investor och lundbergs i enskilda aktier.

Är det inte lika bra att splittra innehavet i spiltanfonden på Investor och lundbergs.

Kommer givetvis fortsätta mitt månadssparande i LF Global och tillväxt då jag värdesätter riskspridning globalt.

1 gillning

Om du nu vill ha investmentbolag så hade jag kört vidare på Spiltan. Smidig att spara i dessutom och även från mindre belopp. Aktier tillkommer courtage, spread osv samt måste köpa hela andelar varje gång.

Jag brukar avråda att investera direkt i aktier. Dessa två bolagen kan däremot vara undantaget, tillsammans med Industrivärden. Tänk dock på courtaget om du ska småhandla :blush: Spiltanfonden är lite ”bekvämare” så sätt

Har inte tänkt småhandla så värst. Båda dessa aktier är ju stabila långsamma ”tråkiga” bolag. Tänker isåfall köpa för en större summa då och då när kursen går ner lite mer än vanligt

1 gillning

Gör det du känner är bäst för dig!

1 gillning

Jag hade tidigare ett större innehav i Spiltan-fonden. När den hade gått upp mycket sammanföll det med en tillfällig dipp för Investor. Jag bytte då ut fonden mot aktier i Investor. Det var vettigt kan jag se idag. Den typen av om omallokeringar kan vara möjliga att göra ibland.

1 gillning

Så kan man göra.
Jag äger både spiltanfonden och Investor direkt….

Kikat något på bolaget Investment AB Spiltan? Handlas till bra rabatt för tillfället (ca25%), och har ca 30% onoterat och kan nu mera köpas hos AVA/NN, vilket inte var möjligt för något år sedan.
Enda nackdelen jag ser är att dom ligger så tunga i Paradox, men Per H gillar buy and hold strategi så ibland blir vissa innehav väldigt tunga när dom växer.

Har en del Spiltan i portföljen. Ska även nämnas att courtaget är lite dyrare så dumt att köpa för små poster. Handlas på NGM PepMarket och handel sker endast på tisdagar.

Spiltan fonder är nästan 10% av substansen och växer fint.

1 gillning

Handlar man hos Avanza så är det samma courtage på NGM PepMarket som hos Stockholmsbörsen:

(Förutom lägsta courtage 19kr vid Mini då)

1 gillning

Har funderat på samma sak eftersom det är ju till största del Investor som är motorn i den där fonden. Kinnevik har varit ett sänke som man helst klarar sig utan fram till att dom får ordning på den där sjunkande skutan.
Courtage är inga problem så länge man köper och behåller.

Lycka till
:smiley::+1: