Kan du vara lite mer specifik kring hur du menar med att jämföra? Menar du att du bara vill jämföra Aktien Investor mot fonden Spiltan i en graf?
Nog för att Investor är ett välskött och historiskt sett grymt företag med starka innehav, men det är betydligt högre risk i en enskild aktie än en bred fond. Förövrigt är Spiltanfonden ganska smal också.
Hej! Om jag köper tex. INVESTOR nu för 100’ och Spiltan Aktiefond Investmentbolag för 100’. Sedan följer jag upp det på 1/ 3/ 5 år sikt. Inklusive utdelningar. Beaktande av skatter. Är de siffror som visa i tex. Avanzas graf jämförbara?
Det är lätt att i en graf se skillnaden i höjd, vid olika tidpunkter. Skatterna kan jag ej nu.
Nästa aspekt är risken - hur räknar man ut risken och risknivån för en aktie? Mvh ASK
En anledning är att förvaltarna aktivt väljer att köpa direkt i underliggande bolag om investmentbolagen handlas med premie.
Förvaltarna försöker också undervikta investmentbolag som handlas med premie, t ex Latour.
En annan (som med Astra, Hexagon & Indutrade) är att fonden inte bara handlar rena Investmentbolag utan även större bolag med konglomeratstruktur.
Spiltan har ju lägre risk då den är bredare än Investor, går Investor ner 30% så går Spiltan bara ner 10% ifall 30% av innehavet är i Investor.
Men samma gäller ju omvänt, nu har investor gått bättre och då får ju Spiltan inte samma utveckling då man har runt 30% i Investor.
Jag tycker personligen att du ska köra båda ifall du är bekväm med att äga aktier, och bara Spiltan om du som jag är mer riskavert och inte vill direktäga aktier, sen blanda med Globala indexfonder såklart; LF global index 90% sen 10% Spiltan t.ex. rekommenderar jag, köp och håll i minst 15 år.
Hej! Jag håller helt med Rewzen! Det är lättare att bedöma Spiltan Aktiefond Investmentbolag än INVESTOR. Aktiefonden LF Global Index är mycket bra.
På Avanza på sidan
kan man göra en massa urval, avseende risk, avgift, region etc.
Det finns säkert på andra siter också. Fungerar bra. Kräver Ej inloggning.
Jag är en blandning av “optimistisk pessimist” och “pessimistisk optimist”.
Stort TACK för bra synpunkter!
Mvh ASK
Det är intressant om Spiltan Aktiefond Investmentbolag har ändrat sin strategi och börjat köpa underliggande bolag när investmentbolagen handlas på (eller nära) premie. Detta är ju samma strategi som konkurrenten Kvartil Investmentbolag+ Calculus har tillämpat från start! Jag ska försöka följa det hela i Spiltans månadsrapporter framöver.
Det står att minst 75 % ska vara investerat i bolag av investmentkaraktär och att andra bolag kan finnas med, dock inte vad jag kan hitta något specifikt om att köpa underliggande tillgångar:
Fonden är en aktiefond, som ska placera i
aktier och andra överlåtbara värdepapper
utgivna av investmentbolag samt företag med
investmentbolagskaraktär, inklusive
konglomerat, i Sverige. Fonden har även
möjlighet att investera i andra typer av bolag
och kan även placera i övriga Norden.
Minst 75 procent av Fondens tillgångar ska
placeras i investmentbolag samt företag med
investmentbolagskaraktär, inklusive
konglomerat.