Vilken av ovanstående fonder väljer ni för att täcka Sverige och varför?
Jag har en långsiktig portfölj mestadels bestående av indexfonder där jag i dagsläget kör på Spiltan Investmentbolag till 5% men överväger att byta till Plus Allabolag.
Äger även 5% i AMF Småbolag vilken jag avser att behålla (känner till och håller koll på Plus Småbolag).
Om man väljer antingen Lysa eller Avanza Auto 6 slipper man bry sig vilken Sveriges indexfond man ska välja . Det är något man får på köpet i en billig fondrobot. . Sedan i egen portfölj knappt 5% Sverige gör det ingen stor skillnad vilken Sveriges indexfond man väljer
Jag kör båda men som andra poängterar så är det väldigt olika fonder.
Du har en mycket bredare exponering i Småbolagsfonden medans du i Spiltan för en exponering i Investmentbolagens innehav, detta är anledningen till att jag har Spiltan- just möjligheten att få ta rygg på investmentbolagen utan att köpa aktier i dem direkt.
Personligen hade jag kanske inte valt att ha både AMF småbolag och Plus småbolag, det är inte massor som skiljer dessa åt, men visst- lägg inte alla äggen i en korg osv osv.
Själv kör jag spiltan och amf småbolag i min avanza portfölj. Har egentligen majoriteten av mitt sparande i lysa så avanza portföljen ser jag som min högrisk portfölj. Har du bara avanza är det kanske bättre att köra plus allabolag Sverige index
Jag har 5% Spiltan och 10% SEB Sverige Indexnära i aktiefond-delen av min Mellanhink.
Mellanhinken är ”klar” och jag håller nu på att bygga upp min ”passiva hink” där jag hittills nöjt mig med 5% SEB Sverige och ingen Spiltan alls. Köper alltså inte Spiltan längre, men har kvar det jag tidigare köpt.
Svävar iväg lite här, men har en idé att passiva hinken ska vara ännu enklare än min mellanhink och kör därför bara tre fonder där. 90% SPP Global och sen 5% vardera av Handelsbanken småbolag och SEB Sverige. Borde täcka upp tillräckligt bra, tänker jag
Fast historisk data säger ju inget om framtida data. dessutom läggs 28 kr av 100 i ett enda bolag ytterligare 20 går till två andra bolag. Känner att det är ett stort och smalt bet baserat på att bara titta i backspegeln.
Det är ju tur att vi har denna ständiga fråga om Spiltans vara eller ickevara att träta om!
Av de 25 största innehaven i tex Plus Allabolag finns ca 20 även i Spiltan antingen direkt eller indirekt, så den är inte så smal även om Investor är stora vilket är rimligt. Går Spiltan eller Investor ner är det högst troligt att Sverige som helhet har problem.
I de flesta investmentbolag finns det substansrabatt som gör det fördelaktigt att köpa insvestmentbolagen framför att köpa aktierna direkt. Plus att man får tillgång till en del onoterat som är svårt annars.
Så länge det finns substansrabett i investement kommer Spiltan slå vanlig Sverigefond och är därför det givna komplementet till Globalt index, så tänker jag…