Spiltan aktiefond investmentbolag vs. Opti

Hejsan, jag har en fundering vilka fördelar resp nackdelar är det för om man ska välja Spiltan aktie invest gentemot Opti högrisk? Tacksam för synpunkter. Mvh Kristina

Fördel är att du får en större spridning över hela världen och flera tillgångsslag. Med spiltan Aktiefond Investmentbolag får du endast svenska investmentbolag.

Tusen tack för infon

Spiltan är en mycket smal nischad fond som består av svenska investmentbolag.

Opti är något helt annat. De investerar i aktier över hela världen, räntor inom både stat, företag, real samt att Opti investerar i råvaror.

Så det beror på vad du är ute efter? Vill du ha svenska investmentbolag så välj Spiltan.
Vill du ha en mycket bred portfölj med spridning i hela världen så välj Opti eller Lysa.

Vad som kommer ge bäst avkastning kan vi omöjligt veta. Däremot kan vi anta att Opti och Lysa kommer ge bättre riskjusterad avkastning. Men det innebär inte alltid bättre absolut avkastning.

Eller varför inte en global indexfond såsom Storebrand Global All Country 80-90% och komplettera med Plus allabolag Sverige Index 10-20% så får du med alla bolag i Sverige också.

1 gillning

Bara för att vara säker, frågar du om investering via Spiltans Aktieinvest och portföljerna där eller frågar du om investmentbolagsfonden?

Investmentbolagsfonden

Bara för att tydliggöra vad du vill att vi jämför, är det Opti 10 (100%) aktier du menar att du vill jämföra med Spiltan?

Nisch, ja. Mycket smal vet jag inte. Fondens innehav blir direkt och indirekt över 75 bolag över spridda branscher. Men visst är den smalare än en globalfond.

1 gillning

60% aktier, 20% räntor, 10% råvaror

Saknas 10%, men tror jag förstår.

Skillnaden är att om du köper Opti 6/7 eller vad det motsvarar så får du en “blandfond” för 0,9% i avgift, vilket är extremt dyrt. Övriga risker med Opti, du riskerar att utsättas för en valutarisk om Svenska kronan skulle stärkas mot övriga valutor så kommer din investering tappa i värde, finns även en risk att du förlorar i köpkraft gentemot övrig svensk befolkning (som normalt har en mycket hög svensk exponering) om svensk börsen skulle fortsätta slå globala index. Fördelen med Opti är att du får en mindre volatil (skakig) resa, men alternativkostnaden blir en lägre förväntad avkastning. Över tid kanske 4% nominellt och 2% realt.

Köper du istället Spiltan får du istället exponering mot Sveriges största och bästa Investmentbolag för en total avgift på ca 0,3%. Förväntad avkastning är mycket högre, omkring 12% Nominellt och 10% realt. Du slipper dessutom valutarisk och risken att bli fattigare än grannen. Risken är att det är mycket mer volatilt och värdet på dina pengar kommer variera mer och du behöver vara säker på att du har en lång sparhorisont och inte kommer sälja i fel tillfälle. Har skrivit en del om investmentbolag i en annan tråd jag skapat om du är intresserad. Anledningar till att dom stora investmentbolagen kommer fortsätta slå index långsiktigt

1 gillning

Välkommen till forumet!

Bra fråga. Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en väldigt populär fond, som många väljer.

Tyvärr är den väldigt smal, som flera skriver. Den investerar i de svenska investmentbolagen med stor tyngd i Investor. En stor del av ens pengar läggs alltså på ett par aktier. Historiskt har det gått bra, men risken är stor dels för att en aktie kan påverka fonden mycket men också för att det är knutet till Sverige.

Det blir lite fel att jämföra med Opti. Eftersom Opti inte är en fond, utan snarare en portfölj av flera fonder. Jag är inte insatt i hur portföljen ser ut specifikt. Men den innehåller nog över tusen aktier över hela världen. Så riskspridningen är oerhört mycket större.

Vilket som presterar bäst framöver är svårt att säga. Men det man kan säga är att Opti troligtvis har bäst riskjusterad avkastning. Alltså mest pengar per risk.

En annan bra jämförelse är Opti vs en billig global indexfond.

Där tror jag det är svårare att säga vilken som har bäst riskjusterad avkastning.

Tusen tack för ditt engagemang. Ska absolut läsa tråden. :smiley:

Fast detta stämmer ju inte, då Investmentbolagen investerar i andra aktiebolag. Bara investors portfölj innehåller ca 10st börsnoterade bolag, 10st onoterade bolag, samt EQT som i sin tur investerar i ett par hundra bolag. Med sektor och geografisk spridning.

Genom att köpa Spiltan får man indirekt exponering mot tusentals bolag, med gegrafisk och sektorindelad spridning, samt dessutom aktiv förvaltning på riktigt.

Det stämmer inte att Spiltan Aktiefond Investmentbolag endast investerar i investmentbolag eller svenska bolag. Namnet antyder det men fondens innehåll och beskrivning talar om något annat.

Från faktabladet:

Fonden är en specialfond, och är således inte en värdepappersfond, vilket för denna fond innebär att den skall placera i aktier och andra överlåtbara värdepapper utgivna av investmentbolag samt företag med investmentbolagskaraktär inklusive konglomerat, i Sverige, men även kan placera i andra typer av bolag och i övriga Norden.

Vill man ha exponering mot svenska investmentbolag är således Spiltans fond inte det bästa alternativet. Kikar vi på senaste månadsrapporten ser vi bolag som Hexagon, AstraZeneca och Indutrade bland de större innehaven. Även indexfonden XACT OMXS30 ESG.

Jag skulle istället sikta på att köpa rena investmentbolag om man vill ha denna typen av exponering. Vill man ha hjälp med fördelning kan man gå på ibindex viktning. Sedan kan man ju alltid köpa vanliga indexfonder vid sidan av.

Jag tror du missförstod vad jag skrev. Fonden investerar de facto i ett fåtal aktiebolag, med en stor andel i ett par aktier. Se innehav.

Däremot är det som du säger att de aktierna äger i sin tur många bolag och spridningen är därför stor.

Risken jag talar om är att de få aktierna du äger, t.ex. Investor får en stor påverkan på fonden. Skulle Investor gå i konkurs (ej troligt), så tappar fonden 30%. Du får alltså inte tillgång till de underliggande tillgångarna likt en Sverige Indexfond.

Exponeringen är alltså stor, men ägandet är inte stort.

Nej, inte tusentals… ca 75.

Tusentals kanske var att ta i, men hur har du räknat fram 70 menar du? Bara EQT (som investor har i portföljen) innehåller ju ca 150-200st och Indutrade (som Lundberg har i portföljen) innehåller ju över 200 bolag? Lifco innehåller också ca 200 bolag. Så skulle påstå att du får ägande någonstans mellan 600 och 1000 bolag indirekt om du köper Spiltan.

Håller med, köper själv investmentbolagen direkt. Men tycker fortfarande Spilans fond är en bra paketlösning för den på ett enkelt (möjlighet till automatiskt månadssparande) sätt vill få exponering mot fina bolag till en låg avgift.

Har mycket svårt att se framför mig ett scenario där Investors alla tillgångar blir värdelösa och dom tvingas gå i konkurs. Har du möjlighet att kvantifiera den risken?

1 gillning