Spiltan aktiefond investmentbolag vs. Opti

Du har rätt, läste slarvigt. De har ca 75 börsnoterade innehav. Står på spiltans hemsida.

Oavsett så är det mer än tillräckligt för mig, och Spiltan Aktiefond Investmentbolag är mitt största innehav där jag har mer än en årslön. Sen äger jag även Investor, Svolder m fl separat…

Om vi nu ska jämföra en Svensk indexfond mot Spiltan, så är bolagsrisken allt ifrån 5-10 gånger så stor, beroende på hur man räknar.

Sen att du är övertygad om att Investor aldrig kan gå under, det är svårt att räkna på. En indexfond äger Investor med 3-6% och spiltan äger Investor med 30%.

Bolagsrisken är mycket större. Punkt.

Jag investerar också i Spiltan Investmentbolag. Men det är fel att blunda för bolagsrisken.

Skulle snarare se det som en bolagsmöjlighet att äga investmentbolag än en risk om jag ska vara ärlig. För den ringa kostnaden på ca 0,1% får man riktig aktiv förvaltning från Sveriges vassaste investerare, som dessutom skapar värde och utvecklar sina portföljbolag för att dom ska nå sin fulla potential.

Men visst, är man väldigt försiktig av sig och vill minimera risker framför ökad möjlighet till högre avkastning så är nog globala indexfonder i kombination med statspapper att föredra. Allt beror ju på vad målet med ens sparande är.

Absolut.

Förstå mig rätt. Investor är ett fantastiskt bolag och Spiltan en fantastisk fond. Jag ville bara förklara skillnaderna till trådskaparen. :+1:

Har du någon faktorregression på innehaven i investmentbolagen? Hur svårt är det att fixa något sånt?

Hade varit väldigt intressant att få fram en faktiskt, har efterlyst det i en annan tråd.
Tror dock det kan vara väldigt svårt att få fram då investmentbolagen byter innehav då och då och även äger både onoterat och fastigheter… Men om någon kan få fram det vore det helt klart mycket intressant och se om faktorexponering kan förklara överavkastningen.

1 gillning