Har börjat fundera kring min Sverigeexponering. I dagsläget kör jag 15% AMF Aktiefond Småbolag och 15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (resten LF global index).
Funderar på om detta med fördel skulle kunna bytas ut mot PLUS Allabolag Sverige Index? Och isåfall även dra ner Sverige till 25% kanske. Dels för enkelhetens skull att ha färre fonder, dels nu när AMF har höjt sin avgift till 0,53%. Vad finns det för fördelar? Några eventuella nackdelar?
En fundering spontant är att även om PLUS Allabolag äger samtliga bolag på Stockholmsbörsen och därmed bör täcka upp samma innehav som AMF och Spiltan så är ju exponeringen mot dessa kanske för stor? Går alla bolag bra så är det ju jättefint men om bara låt säga 40% går bra kommer väl de 60 % av bolagen som går knackigt dra ner resultat för fonden som helhet.
Medan i exempelvis Spiltan, där Investor är en stor andel av fonden och när Investor går bra, kommer detta tydligt också märkas i Spiltan. Det jag försöker få fram är att det krävs väl att fler aktier ska gå bra i PLUS än i Spiltan för att se goda resultat i fonden?
Eller tänker jag galet? Hur resonerar ni? Hur gör ni själva? Kanske ändå är fel tillfälle att börja fiffla med fonderna nu med rådande klimat på börsen?
Jag har denna fond och jag tror den är väldigt populär på forumet pga att den är billig[1], bred och har noll exkluderingar (vad jag vet).
[1] Nåja, kunde varit billigare. En globalfond eller ETF som handlar över hela världen kan göra det för runt 0.1-0.2 i avgift, men jag måste betala 0.22 för en fond som handlar inom landet? Känns ändå lite dyrt om man tänker efter.
Ett annat alternativ är kanske att göra sig av med AMF Småbolag och köra PLU Allabolag men behålla Spiltan. Typ 10% Spiltan, 15 % PLUS. Vad tror ni om det?
Tydligt visat! PLUS Allabolag låter som det givna valet utifrån denna formulering. Eventuellt med en gnutta Spiltan för att addera lite ytterligare positiv uppsida. Frågan är då om det är dumt att göra denna ombalansering just nu, när AMF backat drygt 6% och ligger rejält back sen ATH (detta faller inte direkt inom din förevisning om att ignorera all tidigare historisk avkastning) eller om det är bättre att bara riva av plåstret?
Men har inte Plus alla bolag blivit snabbare på att hantera en order? Förut tog det iallafall 2 dagar innan man fick in det på kontot. Och även fast man la ordern innan klockan 13.00 så fick man nästa dagskurs som bäst. Nu de senaste gångerna har jag fått samma dagskurs som jag lagt ordern. Är det bara tur eller har de ändrat något?