Är Spiltan aktiefond investmentbolag tillräckligt bra?

Jag tror du tänker på Spiltan Räntefond Sverige och inte Spiltan Aktiefond Investmentbolag? Den stoppades under pandemin.

6 gillningar

När skedde detta mer exakt?

1 gillning

Som nämnt ovan så tänker personen på spiltans räntefond. Mars 2020 när pandemin skrämde börserna som mest så argumenterade Spiltan att obligationerna inte kunde prissättas korrekt (= de hade behövt sälja till otroligt underpris förmodligen om folk vill få ut sina pengar). I samråd med FI fick de stoppa handel i fonden. Med facit i hand räddade man förmodligen många sparare från extra stora förluster. Sen är väl vissa personer sura över att inte ha ”kontroll” över sina pengar kan man nog anta.

Referens: Senareläggning av handel med fondandelar i Spiltan Räntefond Sverige och Spiltan Högräntefond på grund av extraordinära händelser - Spiltan Fonder AB

Spiltans IB-fond har däremot mig veterligen aldrig haft någon form av handelsstopp.

3 gillningar

Sen tror jag också att ifall man ska daytradea och hitta snabba klipp i hopp om avkastning så ska man nog inte köra indexfonder.

Spiltan är till för att köpa och hålla i flera decennier, ska man hålla på att sälja och köpa hela tiden är det inte rätt val, tycker jag i alla fall.

Har svårt att tro att de stoppade handeln med räntefonden för att de gjorde något olagligt, du får nog ta av foliehatten där.

Hur går man till väga för att på ett smidigt sätt köpa aktierna likt ett index då? Försökte få chatgpt att räkna ut det åt mig men gick inte tipptopp

Här har du lite inspiration. (Ignorera kolumnen indexvikt om du klickar på länken). Anser man att Investor väger för tungt får man pilla lite i siffrorna själv.