Vad göra med få aktier?

Har alldeles för sent tagit tag i i mitt sparande. I slutet av förra månaden hade jag några tusenlappar över och tänkte att nu är det dags, bättre sent än aldrig. Köpte fonder för det mesta, och för den sista tusenlappen köpte jag aktier Investor B. Har nu i efterhand insett att handel med få aktier kan vara ett problem. Vad gör jag?! Ska jag ha dem kvar? Sälja dem? Kan jag råka göra något fel om jag säljer dem? Hjälp! Ska definitivt hålla mig till fonder framöver då jag bara kommer kunna investera några tusenlappar per månad.

Hej!

Ingen större fara, lätt att inte förstå allt i början. Ligger aktierna och fonderna i ett ISK? Då spelar det mindre roll skattemässigt om de byts mot något annat.

Om inte, så kan det bli avdrag för skatt vid försäljning, om de gått med vinst.

Det finns andra på RT som är hajjare på aktiehandel, så hoppas de kan berätta mer. Jag har bara två aktier. :blush:

ISK. Hade tänkt fylla på med både fonder och aktier varje månad framöver, men nu skippar jag nog aktierna efter att ha insett att jag har noll koll :exploding_head: Vill bara sälja och bli av med aktierna egentligen, men är rädd att råka göra något fel i samband med det då jag som sagt har så få :sweat_smile:

1 gillning

Är planen att vara på börsen långsiktigt så kan aktierna ligga kvar och vara en del av lekhinken.

Sen fortsätta fylla på månadssparandet i fonderna, då kommer aktiernas andel spela liten roll. Men de kan vara lärorika som jämförelse.

Jag har kvar mina aktier som lite av ett kvitto på att fonder har betydlig bättre odds än enskilda aktier.

Men det går såklart bra att sälja dom om du vill.

1 gillning

Tänker absolut långsiktigt! Mycket långsiktigt.

Men får man lov att köpa/sälja så få aktier åt gången? Jag hade ju liksom bara råd att köpa 3 stycken för min tusenlapp.
Och eftersom jag bara kommer kunna investera ett par tusenlappar varje månad, och hade för avsikt att fördela det mellan mina två fonder och denna aktie, kommer jag ju troligtvis aldrig ha råd att köpa mer än ett fåtal av denna aktie åt gången.

1 gillning

Det går bra att sälja hur få aktier man vill. Vad jag vet.

Välj sälj i stället för köp, sen dyker pengarna upp inom ett par dagar på ISK kontot och kan användas att köpa annat för. Eller kan tas ut helt från ISK.

Du får känna efter lite vad som blir bra för dig. Oavsett är ett mindre felköp ingen katastrof såhär i början. :blush:

1 gillning

Man bör vara försiktig med att köpa och sälja för små volymer eftersom det kan tolkas som att man handlar med ”enpetare”. Dessutom utgår hos de flesta nätmäklare ett courtage vid handel med aktier.

1 gillning

Hej!

Det kan vara bra att tänka på att köp och sälj av svenska aktier har två likviddagar. Det är den tid det tar för hela processen att gå igenom. Den summa du ska få syns direkt på kontot när försäljningen går igenom men tekniskt sett är det inte “dina” pengar förrän de två likviddagarna har gått. Tar du ut pengarna från kontot för tidigt eller köper fonder, räknas det som att du lånar pengar och får betala skuldränta.

Vill du göra det väldigt enkelt för dig rör du inte pengarna efter försäljningen förrän efter två bankdagar. Trycker du till exempel på säljknappen på en tisdag och ser pengarna samma dag, låter du pengarna bara vara onsdagen och torsdagen. På fredagen kan du köpa fonder eller ta ut pengarna utan bekymmer.

3 gillningar

Väl värt att tänka på och att ha en dialog med banken eller nätmäklaren innan och förklara att man är nybörjare och råkade köpa fel.

Då det handlar om ett lågt belopp som aktier köpts för, så tror jag inte courtaget äter upp stora belopp. Men det går kolla upp innan försäljning.

1 gillning

Detta hade jag 0 koll på, tack för info. :blush:

1 gillning

Courtaget blir oproportionerligt högt om man handlar med små belopp. Sen, när det gäller dialog, har jag själv aldrig fått något rakt svar kring frågan om ”enpetare”, men läst flera skräckhistorier. Därför är alltid mitt råd att undvika att handla på det sättet.

1 gillning

Tack, enpetare kallas det alltså. Det var detta jag läste något om strax efter jag köpt mina ynka 3 aktier. Usch, jag vågar ju inte fortsätta nu. Även om jag skulle ha råd med ytterligare några till nästa månad så känns det ”lite”.

Tack! Det visste jag inte.

1 gillning

Så bäst att vänta ett par dagar då innan köp, som Rimma sa. Sen är misstag i början ofta bra lärdomar, även om de kostar några hundralappar. Har själv gjort misstag betydligt dyrare än så. :see_no_evil:

1 gillning

Jag tror så här - du köpte tre Investor? Det är rätt breda aktier eftersom de är ett investmentbolag. I praktiken blir det nästan som att äga en fond då bolaget i sig äger andelar i andra bolag. Skillnaden är att du inte betalar någon fondavgift utan enda avgiften du betalar är courtaget när du handlade.

Om du frågar mig (säger inte att du ska göra så här - beslutet ligger helt hos dig) så borde det inte vara någon fara om du väljer att behålla aktierna istället för att sälja dem vidare. Med den strategin slipper du courtaget och får dessutom, givet att du behåller dem hela våren, ta del av deras utdelning. Utöver det har du rätt att delta på stämman. Bor du i närheten kan det vara en trevlig upplevelse. Har själv deltagit i flera stämmor och ofta bjuds det på enklare lunch och de delar ut trevliga profilprodukter som man i många sammanhang har nytta av.

Du gör som sagt som du vill, men så här ser jag på det hela :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Du har inget att oroa dig för angående Investor-köpet.

Lyssna på det här pod-avsnittet så kan du sova lugnt sen:

3 gillningar

Jag tror jag behåller dem, det var ju min avsikt från början, så får jag se om jag sparar och investerar ett större belopp någon gång sedan så att jag slipper var nervös för att göra fel,

Men gäller enpetare bara antal aktier eller även mindre belopp? Jag har tittat på en-två andra aktier som är billigare där jag ju då skulle kunna köpa ett större antal per månad för de tusenlappar jag tänkt investera. Eller är det så att jag har för få tusenlappar att investera i aktier per månad som är problemet?

2 gillningar

Tack, det ska jag göra. Det är verkligen dags att sova nu :grin:

1 gillning

Eftersom jag aldrig fått något rakt svar varken via min nätmäklare eller här i forumet kan jag inte ge något säkert svar. Men som jag förstått det ökar risken om du handlar på en lista som är liten, där enpetare skulle kunna tänkas påverka kursen i någon riktning. Vidare har jag fått till mig att beloppet är det väsentliga, men kanske är det så att antalet aktier spelar roll också (här får någon med större kunskap gärna komplettera med vad som gäller)

Jag TROR inte att det ör någon fara att du handlat tre Investoraktier eftersom det inte direkt är 10kr du handlar med och att det dessutom är large cap som de verkar på. Men med det sagt kan jag inte lova att det verkligen är så.

Även om uppsåtet är gott anser jag att man som sagt alltid ska vara försiktig när man handlar om man ska handla för små belopp. Kanske bättre då att vänta någon månad och handla för ”två månadsbelopp” istället för ett?

Som sagt, jag är osäker i min analys och är det någon som vet bättre tror jag vi är flera som skulle uppskatta om vederbörande skrev ett par rader i forumet om vad som gäller exakt.

1 gillning

Tack för att du tar dig tid att svara! :smiling_face: Jag har börjat lyssna på poddavsnittet som jag fick tips om ovan och då nämndes faktiskt precis det jag gjort som exempel på något man inte behövde oroa sig för :sweat_smile: Men, jag känner att jag har mycket att lära! Lockades av enkelheten med Avanza och trodde att det var lika ”enkelt” att köp aktier som fonder.

1 gillning